-- Domain de Pimprez
-- Pech

Verhalen
=> Missie Tenerife

Zo! koffers klappen dicht en worden in de auto gepropt. Dat past ook nog maar net, 2 van die grote koffers in een Peugeot 206 SW. De koffer zitten voornamelijk vol door mijn dochter Madelon. Pampers, voeding en speelgoed. Ik vroeg me al af of er nog wel een zwembroek van mij bij kon. Uiteindelijk is dat wel gelukt. Mijn dochter is net 9,5 maand oud en ben benieuwd hoe ze het vliegen gaat vinden.

Na het opstijgen Moppert ze nog wat en valt is slaap. De lange zit kan beginnen. Na +/-4 uur vliegen landen we uiteindelijk op Tenerife. Mijn dochter Madelon heeft alleen het eerste half uur gehuild niet door het vliegen maar omdat ze niet wilde gaan slapen. Het monster heeft al een behoorlijk sterk karakter en dat merk je op dit soort momenten. Aangekomen in het appartement valt het me niet tegen.

Drie dikke slaapkamers, een woon en leefgedeelte met de nodige gemakken en een enorm balkon. Het is ondertussen al donker en kan het uitzicht niet goed zien. Nouja niet goed?

Al die lampen geven een fantastisch effect op de foto is dit goed te zien.

Het eiland.

Het eiland Tenerife, behoord tot de Canarische Eilanden. De Canarische Eilanden bestaan uit 7 grote eilanden (El Hierro of Ferro, Fuerteventura, Gran Canaria, La Gomera, La Palma, Lanzarote en Tenerife) en 6 kleinere eilandjes

De 13 eilanden zijn ontstaan door vulkanische activiteit die overigens al heel lang niet meer actief zijn geweest. De laatste uitbarsting was op la Palma in 1971. De el teide is de grootse vulkaan met 3718 meter ook de hoogste berg van Spanje. De le teide is voor het laatst uitgebarsten in 1909.

Het eiland Tenerife zelf kunnen we opdelen in 2 delen, het zuidelijk en het noordelijk deel. Het zuidelijke deel ligt de gehele dag in de zon. Dit is ook het deel waar alle toeristen zitten en wij natuurlijk ook. Het noordelijke deel valt in de schaduw van de vulkaan de teide. Hierdoor ontstaat daar een heel ander klimaat. Als je daar heen gaat dan zie je dikke dennenbossen en veel meer groen! Een hele andere wereld.

Onderzoek

Waar moeten we beginnen om karper te vinden op het eiland Tenerife. Zo'n vulkanisch eiland is wel een hele moeilijke opgaven. We starten dan ook in de lobby van het hotel. Daar kunnen we gebruik maken van WIFI. John is op zoek naar informatie op fora en ik speur het hele eiland af met Google Eart. Na een uur zoeken vind john een site van de Tenerife Carp pit. Het water is niet meer dan een betonnen bak met daarin karper uitgezet. Ik vraag me af of dit wel is wat we graag willen.

De dag erna vervolgen we onze zoektocht. De Carp pit Tenerife, hoeveel moeite we ook doen we kunnen op locatie er niets meer van terug vinden. Geen advertenties, toer operatoren weten niet waar we het over hebben en de portier weet ook al niet waar we het over hebben. Waarschijnlijk is deze attractie opgeheven.

Op fora staat ook nog eens geschreven dat hoogst waarschijnlijk de vissen van het vaste land zijn geïmporteerd en waarschijnlijk van openbare wateren zijn gestolen. Deze berichten staan op forums dus weet niet of dit echt zo is. Met deze gedachten besluiten we niet verder te zoeken.
We zoeken nog even verder, we vinden geen lago's of carpa's op het eiland Tenerife. John vind nog een site om karper te vissen op Gran Canaria. Die locatie ziet er wel een stuk beter uit dan die betonnen bak. Maar wij zitten hier en niets daar.

De dag daarop zoeken we verder. Een enkele vliegreis is op zijn goedkoopst 27 euro. En de tijden zijn erg ongunstig 9:15 heen en 16:00 weer terug. Dit is geen optie, de veerpond dan? Hier zijn er 2 van, beide boten hebben een nadeel het is 2,5 uur varen. Ook deze reis is niet haalbaar, omdat de kosten net zo hoog zijn als vliegen en de tijden nog ongunstiger. Ook moet het allemaal in 24 uur gebeuren zodat we de zelfde dag nog bij het gezin kunnen zijn op Tenerife. De geschatte kosten zijn 160 euro. Helaas is dit op deze manier niet haalbaar.

Vissen in het grote meer.

De wandeling naar Christianos is nog een behoorlijke eind. Tijdens deze wandeling besluit John te gaan kijken voor een simpel hengeltje. En die vind hij bij een van de duizend winkeltjes die we tegen komen. De kwaliteit is opzienbarend slecht, maar niet te min er kan mee gevist worden. Na wat aanpassingen door de molentje te smeren met olijf olie draait hij als een zonnetje. Ahum!

Nu nog eens wat aas verzinnen. De enige wat we hebben is brood, maar het nadeel van dat brood is dat het nog droger is dan de woestijn. Olijf olie is blijkbaar overal de oplossing voor. We mengen het brood daarmee en hebben een prima aasje.

S'avonds lopen we naar het Atlantische meer. Het is eb en moeten over de rotsen naar de waterlijn. Onderweg vinden we een vreemd wezen. Deze mars bewoner, die hier op de rotsen kruipt is een zeeslak. Die is best groot een cm of 10 is hij zeker wel.

In de poeltjes die zijn ontstaan door dat het eb is, zwemmen wel wat grappige Kleine visjes. We gaan eerste proberen een monster te vangen, maar het getij is inkomend en dat geeft natte voeten. Uiteindelijk belande we in een van de poeltjes. De visjes zijn vrij actief, maar telkens als er een guppy het aas pakt vliegt het er direct af. Na wat klungelen vangen we een vis met een stekel? Tja wat is dat voor vis? Met een broodje onthaak ik dat visje we weten niet of deze prikt, bijt of giftig is en gooien hem snel terug. Terug in het appartement zoeken we in de vissengids in de APP van de NVVS naar wat we gevangen hebben. Het blijkt een slijmvis te zijn, hier hadden we nog nooit van gehoord.

De avond erna gaan we nogmaals op pad en vangen veel meer van die slijm vissen. Er zwemt nog een ander soort vis die proberen we ook te vangen dat viel niet mee maar uiteindelijk is het toch gelukt. Wat het is weten we niet maar het is net een aquarium vis.

Big game fishing.
John was met vrouw en kids een eindje gaan wandelen. Hij wilde met zijn dochter (Kimberley) wat leuks gaan doen. Ze mocht kiezen tussen met de veerboot naar een ander eiland of gaan vissen. Het woord was er nog niet uit en ze riep al dat ze wilde vissen. John zocht direct een standje op met big game fishing. Hier boden ze een 4 uurs trip aan met 2 uur trollen en 2 uur bodem vissen. Kimberley is nog maar 9 en kan nooit winnen van zo'n knoepert van een vis. John vraagt of er wel mogelijkheden zijn voor haar als we op de bodem gaan vissen. Dit was geen probleem, en besloot vrijdag ochtend te reserveren. Bij aankomst in het appartement vertelde hij wat de plannen waren en ik wilde natuurlijk ook mee. Die avond hebben we nog een extra reservering gedaan zodat ik ook mee kon.

Die vrijdag ochtend waren we vroeg uit de veren. Om 8:45 uur moesten we aanwezig zijn. Bij aankomst in de haven bleek dat het vertrek al wat vertraagt was, maar ze garandeerde dat we de 4 uur vissen volledig vol zouden maken.

We vertrokken 9:20 en begonnen met trollen. Iedereen kreeg een hengel toegewezen. Helaas was er geen vis die de moeite nam om toe te happen. Jammer maar dat is ook vissen.

Na bijna 2 uur te hebben getrolt stoppen voor de kust. De afstand vind ik vrij kort en ik verwacht eigenlijk dat we verder op zee dit zouden doen. De lijnen zakken de diepte in en het duurt niet lang voordat er een van de andere vissers iets zwaars aan de lijn heeft. De bemanning voelt aan het draad en voelt dat er geen vis aan zit. Er zit wel beweging in en ze doen er alle moeite voor om het gevaarte binnen te krijgen. Het bleek een vis kooi te zijn. Vissers verliezen deze wel eens uit het oog. Dit heeft grote gevolgen voor de vis. Zo'n verloren kooi zal continue actief zijn. Het grootste probleem is dat de vis er niet meer uit kan. Uiteindelijk zal de vis dood gaan en weer vis aantrekken die weer verstrikt raken in de kooi en ga zo maar door.
Ondertussen weet Kimberley de ene na de andere vis te vangen. Wel 10 giftige grondvisjes, 2 trigger fish en een platvis. Wat heeft ze een lol, de bemanning trouwens ook ze hebben het over noize fish. Bij het inhalen kreunt en steunt Kimberley omdat het vrij zwaar gaat en ze een behoorlijk stuk moet inhalen.

We vertrokken naar een ander stuk. Ook hier duurde het niet lang voordat er bij een visser een hengel krom werd getrokken. Dit keer was het wel een vis. De vis fungeerde als een anker en de boot draaide tegen de wind in. Ik heb de actie nog op film gezet. Na een minuut of 10 hoor in een knal en zie iets in het water verdwijnen. Het blijkt dat de hengel is gebroken. Wat een sport, ook ik voel wat trekken en sla aan. De lijn loopt naar rechts en de bemanning is bang dat de lijnen aan elkaar zitten. Uiteindelijk blijkt dit ook het geval te zijn. Een grote bende is het en Maar wie heeft deze rog gevangen? John en ik zijn van mening dat wij hem hebben gevangen. ;-p

Nadat alle lijnen opnieuw zijn bevestigd kunnen we opnieuw vissen. Het blijft vrij lang stil, alleen Kimberley blijft visjes vangen. De bemanning besluit naar een andere stek te gaan. We moeten de lijnen binnen draaien. Ik draai een paar slagen en een knal op mijn hengel. Ik voel de vis stoten en ik begin met de dril. Ik voel de kracht van de vis. Na een minuut is het voorbij met de pret. De hengeltop veert terug. Bij het inhalen blijkt de lijn doorgebeten. Waarschijnlijk een haai. Maar vet is het wel.

In de laatste 10 minuten verspeeld john nog het hele eiland Tenerife haha of toch een vis. Dit kunnen we niet goed vertellen. We sluiten de trip af zonder grote vangsten. Maar gaaf was het zeker volgende keer beter. Ook de vakantie bijna ten einde. We vertrekken terug naar de dutch carpa's en lago's en het slechte weer.