Blog Hoofd Menu

Gastbloggers
Blogger Dave

Home
=> Karper Blog van Dave v Haren.

Metro vissen

Als karpervissers zonder auto en zonder rijbewijs moet men toch op zoek naar een manier om met alle uitrusting die nodig is aan de waterkant terecht te komen. Dat kan met een wagentje achter de fiets, of door met weinig spullen te gaan lopen naar een stek dicht bij huis. Op lange afstand hebben we daar niet altijd zin in. Daarom kwamen we op het idee om te gaan vissen op plekken die makkelijk bereikbaar zijn met de metro. We scrollen wat op Google-maps langs alle vertakkingen van ons metronetwerk en hadden al snel een lijstje met mooie locaties opgesteld. Allemaal op loopafstand van verschillende stations.

Zo gingen wij op onze vrije avonden steeds langs een ander watertje om daar ter plekke te observeren. Was er karper te zien of zaten er vissers, dan werd onze interesse natuurlijk gewekt. Maar ook genoeg wateren konden we van onze lijst schrappen. Één bepaald water werd vervolgens uitgekozen en daar gingen we toen een paar avonden vissen.

Al snel bleek dit een goede keus te zijn. De eerste avond bracht meteen succes: een mooie spiegel en een schub kon op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Meer vangsten boekten we in de dagen daarna. We leerden met iedere avond op deze locatie meer over het water en konden daarop onze tactieken goed aanpassen. Omdat de rigs al van tevoren waren klaargemaakt konden de lijnen ter plekke snel worden uitgelegd. Deze aanpak en het reizen met de metro resulteerde in meer tijd aan de waterkant en dus meer vangsten. Er werden nog onder meer een mooie grote schub en wat kleinere vissen aan het lijstje toegevoegd.

Al met al bleek de nieuwe tactiek zeer doeltreffend te zijn. Een goede voorbereiding en research van tevoren en het feit dat we maar kort onderweg waren zorgden ervoor dat we onze energie konden besteden aan de waterkant. We gaan de komende tijd nog veel op deze manier vissen en we blijven op zoek naar mooie locaties dichtbij metrostations. Daarover dus binnenkort meer...

Nachtje vissen in t bos.

Na een nacht te hebben gevist afgelopen weekend in het Lage Bergse Bos. Met als resultaat een schub van een pondje of 16 besluit ik het nog een keer te proberen.

Na wat voorvoeren waag ik het erop pak mijn spullen bij elkaar en vertrek naar het bos. Na de hengels secuur te hebben gedropt kruip ik in mijn slaapzak en wacht wat er komen gaat.Twee uur 's nachts krijg ik een harde fluiter met een kromme hengel als gevolg. Een lang gevecht volgt en een beresterke schub land ik met moeite in het net. Het blijkt niet zo makkelijk om het schepnet naar mij toe te halen omdat er paaltjes voor de kant staan. Ik besluit om mijn kleren uit te doen en het water in te gaan om het schepnet op te rollen en de vis te landen. Het blijkt om een mooie schub te gaan van 22 pond! Na wat foto's kruip ik voldaan in mijn slaapzak en al snel val ik in slaap al dromend over de wonderlijke wereld onder water. Acht uur's ochtends begint de Delkim te krijsen en er blijkt een schub van een pond of 17 aan mijn hengel te hangen. Ook van dit schubje een paar foto's gemaakt en daarmee een geslaagde sessie.

Met een voldaan gevoel keer ik huiswaarts hier de foto's van de 2 schubs en wat sfeerfoto's.

Carp Zwolle 2012.

Om op tijd op de beurs te zijn moest ik op deze koude dag om 6 uur opstaan. Pro Rail had zijn zaakjes goed geregeld met de sneeuw, nog nooit zoveel vertragingen meegemaakt !!! Om 11 uur was ik dan eindelijk op de beurs. Met vier hallen vol met stands uit negen verschillende landen is dit de grootste karperbeurs van Europa. De meer dan honderd deelnemende bedrijven doen er alles aan om op te vallen.

Na een paar bakken koffie kon de inspectieronde beginnen ,want ik wil alles weten over de laatste ontwikkelingen op karpergebied. Eerst op zoek naar Alijn Danau om mijn favoriete boek 'Karperblues' door hem te laten signeren. Ook aanwezig was Piet vogel van Rigsolutions.

Hij presenteerde qua onderlijn-materiaal onder andere Free-Fall onderlijn materiaal. Een goeie vervanging voor leadcore leaders omdat die op veel wateren verboden zijn. Trakker heef een nieuwe tent op de markt gebracht; de Armo Tempest Air, een iets kleinere en lichtere versie van de Tempest, gemaakt van Aquatex materiaal. Korda had weer een hoop producten om van te smullen en ik heb hun nieuwste dvd laten signeren door Danny Fairbrass.

Er waren veel voerboten aanwezig en dat vond ik nogal overdreven. Het was druk en er was bier dus werd het steeds gezelliger. De beurs was een grote inspiratie voor en zo zag ik de biggen al in mijn net belanden. Ik weet zeker dat ik bij de eerste temperatuur stijgingen aan de waterkant te vinden ben!! Al met al een zeer geslaagde beurs, see you next time.

De meeting van VBK was leerzaam. Het bleek achteraf een hele onderneming om er vanaf Schiedam te komen. Met de trein naar Antwerpen, de trein richting Mechelen en dan uitstappen in Temse.

Toen eindelijk de bushalte gevonden was vertelde een paal met een papiertje erop dat bus 99 de bus was die me naar de bestemming zou brengen.

Eenmaal aangekomen was daar het hotel waarvan een paar zalen omgetoverd waren tot een waar Mekka voor karpervissers. Het was fijn om Alijn Danau, Luc van Proline, André Piters van Shimano te spreken.

Na te zijn geïnspireerd door een gesprek met Herwin Kwint en Raymond Hakkert heb ik een gesigneerd boek gekocht van beide mannen.

Ace heeft een mooie pieper (zie foto) ontwikkeld en het is zeker de moeite waard om op internet de mogelijkheden hiervan te checken.

Het V.B.K. (de Vereniging voor Belgische Karpervissers) voerde campagne tegen de mishandeling van karpers. D.m.v. stickers en t-shirts gaat het V.B.K.

Daar nu proberen zoveel mogelijk aandacht voor te vragen. Ik ben daar echt voorstander van en vooral als ik hoor hoe er karpers worden onthoofd of levend worden meegenomen.

Na nog wat gepraat en gedronken te hebben was deze mooie dag in het leuke België weer voorbij. Zo ging ik met een volle tas met spulletjes naar Schiedam terug.

Mijn volgend verslag gaat over de karperbeurs in Zwolle op 4 & 5 februari. Tot dan!

Gast blog Dave van Haren verslag TTevent beurs Assen (Blog van 31 oktober.)

Goedenmorgen het is 4,15 en ik hoor geluid vreselijke herrie en wat ik doordeweeks elke dag moet aanhoren. Het is geen geluid van een delkim maar een gillende wekker die roept "Joey staat te wachten! we gaan naar de karperbeurs in Assen schiet eens op!"

Na 3,5 uur reizen met de trein komen we aan in Assen, daar aangekomen besluiten we te lopen, een half uurtje zegt de buschauffeur . Wat blijkt 1 uur lopen "bedankt buschauffeur !!!"

Binnengekomen leek het wel een vissenkom zo klein wat tegenviel maar nu we er toch zijn maken we er maar wat van. Er waren stands van Energy, Fox, Schimano, Kgb baits ,Piet vogel en nog wat andere merken. Ondanks de vissenkom was het fijn vertoeven, ik zag bij piet vogel wat mooie producten en bij een andere standhouder kocht ik de bus gelbaits, misschien is dit aas de sleutel tot succes op het moeilijke water waar ik vis.

Verder nog wat gepraat met wat standhouders over de nieuwste snufjes. Toch nog een fijne dag gehad en dan maar weer huiswaards.

Dat was dan weer 1 uur lopen naar het treinstation daar aangekomen wat eten gehaald en weer lekker fijn 3,5 uur treinreis.

Of ik het een geslaagde dag vond? jah, maar het was wel heel klein. Zwolle is dan toch groter en heeft meer topmerken. Zo dit was hem weer tot een volgend verslag wat komt van de VBK meeting in december gr dave....