Blog Hoofd Menu

Home
=> Karperblog Q3 & Q4 2015

VAKANTIE!!

Het is tijd voor vakantie. De wagen wordt geladen tot aan zijn nok. Een kleine aanhanger is met het gezin ook nodig en niet veel later vertrekken we richting Brabant. We hebben mooi weer en genieten dan ook van onze welverdiende rust. Het duurt nog vier dagen voordat ik mijn hengels pak en richting het water vertrek.

Aangekomen aan het water ben ik niet de enige die een poging ga wagen om een karper te vangen. Ik ben goed voorbereid en heb zowel een emmer duivenvoer bij me en een doos kattenbrokjes. Ik start met een rondje om het meer en voer diverse stekken aan met duiven voer. Het blijkt zoals gewoonlijk weer flink moeilijk om de schubbevrienden  fanatiek te laten azen. Maar toch zijn er op diverse stekken karpers aan het azen. Het water is als glas waardoor ik de karper goed kan waarnemen. Drie uur lang probeer ik ze op de bodem te vangen. Blijkbaar zijn deze karpers niet gewend aan een aardappel als aas. Ik krijg 1 voorzichtige pick-up en daar blijft het bij.

Er zijn diverse vissen die aan de oppervlakte aan het zwemmen zijn en er zijn er zelfs een paar die aan het azen zijn. Ik besluit om een paar handjes kattenbrokken te strooien. Niet veel later zijn de eerste karpers die op de brokken gaan azen. Voorzichtig gooi ik een broodkost ertussen en wacht geduldig. Er zwemt een karper richting de korst en slurpt deze naar binnen. Ik sla aan en de vis knalt richting het midden van het water. Voordat de slip van de molen iets kon doen knalde de lijn in tweeën. Het besef dat de lijn om de top was geslagen volgt snel. Ik baal als een stekker maar hier kon ik niks meer aan veranderen.

Gelukkig zijn er nog genoeg karpers aan de oppervlakte en ik mag voor de herkansing. Ik doe een nieuw stukje brood aan de haak en gooi in. Direct komt er een langgerekte vis er op af zwemmen en pakt het zonder aarzel. WTF is dit nou. De vis geeft nog een flink gevecht, maar wat is dat voor beest. Op de kant bekijk ik het goed . De vorm doet me denken aan een roofblei is.  Maar ik heb wel twijfels omdat een roofblei in mijn wereld geen brood eet.

Later blijkt het er een te zijn en ben dan ook blij met deze vangst. Dit is mijn allereerste roofblei ooit.

De aanwezige karper blijft azen dus ik maak nog een kansje om er een te vangen. Ondertussen willen de karper alleen nog maar kattenbrokken. De haak wordt voorzien van 5 kattenbrokjes en tussen de rest gegooid. Een karper komt naar boven en slurpt mijn haak aas weg. Een tikje is genoeg om de vis te haken en het gevecht begint. Het duurt nog even voordat ik de vis op de kant heb maar dan is de eerste karper een feit. De stek is ondertussen verpest, er is geen karper meer te bekennen. Ik besluit terug te keren naar de camping om een biertje open te trekken op een geslaagde sessie.

De gouden vriend

Tijdens mijn allereerste sessie  op de put, drie jaar geleden kwam ik in een hoek van het water een gouden verrassing tegen. Een oranje koi, die volgens  de lokale vissers nooit gevangen wordt. Een gouden koi moet ook eten dus waarom zou het niet kunnen lukken? Afijn terug naar mijn tweede sessie. Opnieuw start ik met het aanvoeren van meerdere stekjes. Met een kleine aas aanpassing hoop ik de vis fanatieker op mijn haak aas te krijgen. Het verloopt moeizaam net als de eerste keer, de meeste stekjes blijven ongeroerd. Terwijl ik op een van de stekjes zit te vissen komt mijn gouden vriend voorbij zwemmen. Ik had hem nog niet gezien dit jaar en het is altijd leuk om te zien dat hij nog in leven is.

Na tien minuten vertrek ik richting de volgende stek. Sluipend kom ik aan en kijk tussen het riet door en wat zie ik? Mijn gouden vriend en een paar andere azen op mijn mais. Mijn hart klopt in mijn keel en laat de mais korrels voorzichtig zakken. Mijn vriend komt dichter en dichter bij. Nog 10 cm, nog 5 cm en dan komt er een dikke spiegel die zonder schroom mij haak aas opzuigt en wel  net voor de neus van mijn gouden vriend vandaan. De haak wordt gezet en de vis vertrekt met aan zijn zei de gouden koi. Opeens schiet de haak los, gloeiende, gloeiende!  Bijna de gouden koi en ik verspeel een mooie spiegel, kan het nog meer tegen zitten?

Pen sessie

Vlak voor mijn vakantie ben ik bij de plaatselijke hengelsportwinkel om diverse ingrediŽnten en materialen in te inslaan. Want tijdens mijn vakantie moet er gevist worden. Het water daar is een mooie karper put met een goed bestand aan karper. Het mooie van dat water is dat ik ze achter de schubben aan kan zitten met de dobber.

Dat is op twee manieren mooi want het vissen met de pen vind ik enorm spannend, maar ook de uitrusting die nodig is blijft beperk. Over de vakantie avonturen vertel ik in mijn volgende blog. Het is donderdag net voor onze vakantie. Er staat een emmertje voer te dampen op deze relatief koude dag.

De inhoud zal over niet al te veel tijd te water gaan. De hengel staat getuigt, en met de fiets gestart en sta ik binnen no-time aan de waterkant. De geur van de zoete partikels kriebelen in mijn neus. Ik rees van de ene naar de andere potentiële stek en laat er een klein portie voer achter.

Een uur later geef ik de vrouw een kus en vertrek naar de eerste stek. Daar aangekomen zie ik maar weinig activiteit. Ik lig tegen een lelie veldje aan maar zie de bladeren maar weinig bewegen. Maar heel af en toe zie ik de bladeren ietsjes bewegen door wat witvisjes. Een kleine 20 minuten later begint de dobber spastische te bewegen. De poging om de haak te zetten mislukt. Wel denk ik dat dit een aanbeet van een zeelt is geweest. Voorafgaand aan de stuiterende dobber zag ik een spoor van kleine belletjes. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit zeelten zijn. De stek is niet heel erg verstoord en besluit nogmaals de dobber naast de lelies te plaatsen. Dit keer duurt het niet lang voordat de dobber volledig onder schiet. Een klein tikje en het water explodeert. De vis schiet direct onder de brug en met enorme kracht blijft hij zwemmen. Hij lijkt niet te stoppen en dat is helaas ook zo. De dertig honderdste hoofdlijn heeft  het begeven. Een klein vloekje was ter plaatse waar te nemen, en snel opnieuw tuigen.

Mijn route langs alle stekjes word voortgezet. Het leek wel of de vis niet te vinden was. Op maar 1 stekje was leven waar te nemen de temperatuur zal hiervan de boosdoener zijn. Op de stek waren kleine aasbelletjes die veroorzaakt werden door azende brasem. Het is grappig om te zien dat drie vissen met de klok mee aan de rand van het voerbed aasden.

Het begint al flink donker te worden en vertrek naar een van de laatste stekken. Daar aangekomen zie ik direct dat dit weleens mijn laatste kans gaat worden en wel een hele goede kans. Het water schuimt en golft. Hier zijn meerdere karpers in actie. Het aas wordt gepositioneerd midden tussen de azende karpers. Een nadeel is dat het al super donker is en ik de dobber amper zie. In het laatste licht zie ik iets gebeuren met de dobber maar kon het niet plaatsen. Helaas was dit een aanbeet want vanaf de dobber zie ik een boeggolf vertrekken.

Het duurt niet lang voordat de dobber vertrekt en dit keer zit ik wel goed. Een gevecht begint, de vis ik flink sterk en zwemt als een malle naar een wierveld. Ik kan niet voorkomen dat de vis een pluk meepakt. Het drillen wordt gelijk een stuk bemoeilijkt. Het gevecht wordt in mijn voordeel beslecht. Na een foto mag deze warrige schubbe vriend weer zwemmen.

Collega’s

De whatsApp staat de laatste tijd niet stil en dit keer zijn het niet mijn foto’s die de ronde gaan. Vissen is populair en dat merk ik maar al te goed.  Het is bij ons op de zaak ondertussen wel bekend dat ik graag op karper vis. Maar ik ben niet meer de enige.

Integendeel, 2 karpervissers, een roofvisvisser en een witvisser zijn de afgelopen maanden opgestaan op onze afdeling en vissen vol plezier.

Wedstrijdje?

Op maandag staan we bij de koffieautomaat en hebben het over het afgelopen weekend. Mijn weekend heb ik deels doorgebracht aan een klein putje. Helaas waren de vangsten niet al te best en ik ging zonder enige vorm van actie huiswaarts.

Tijdens ons praatje kwam naar voren dat we woensdag avond allebei een avondje aan het water gaan vertoeven.  Voor de gein melde ik dat ik hem wel in zou maken.

Ohja gaan we een wedstrijdje doen? De wedstrijdregels zijn simpel wie de grootste vis vangt. De grootste omdat de visserij behoorlijk verschild onderling een roofvisser heeft met zijn boot en diepte meter net een voordeel t.o.v. een karpervisser.

S’avonds rond half 8 gooi ik mijn eerste hengel uit en krijg direct een bericht van mijn collega. Game ON! Nog geen minuut later het getal 1. Voor dat ik mijn tweede hengel in heb, staat hun teller op 3. Niet veel later krijg ik een aanbeet maar verknal deze. Nummer 5 komt binnen dan 6. Ho ho zo win in nooit. Mijn tweede aanbeet is van een zeelt. Het beestje vecht lekker maar helaas schiet de haak los vlak voor het net. Ik grom en nummer 7 komt binnen op de whatsApp.

Het einde van de sessie nadert en een zeelt gaat aan de haal met mijn rig. Weer vlak voor het net schiet het beestje van de haak.

De laatste kans bied zich bij me aan ik hoor een appje binnen komen. ojee, de hengel buigt en veert terug. Kans vervlogen…. En lees nummer 8, 45 cm gefeliciteerd collega jij heb gewonnen.

Wat is dit?

Een van mijn collega’s heeft een zoon van 4 jaar. Hij heeft wel eens gevraagd wat voor hengel hij nodig heeft voor de kleine man. Nu zijn vakantie actueel is, vist hij bijna dagelijks met de kleine man.

De ene na de andere vis wordt gevangen en dat is natuurlijk super voor jonge kinderen. Maar zo nu en dan vangt hij een vis waarvan hij niet weet wat het nou is. Wie kan je dan beter whatsapp’en dan de collega met jarenlange vis ervaring. Wat is dat voor vis?

Chod-rig

Een van mijn collega’s is aan de gang met een chod-rig. Zijn eerste aanbeet verspeelde hij en is op zoek gegaan naar de kleine aanpassingen waardoor hij een zekerder gevoel erbij heeft. Gisteren ontving ik een foto van een karper met onderschrift gevangen op de chod-rig. Die avond wist hij nog twee zeelten te vangen op zijn aangepaste chod-rig. Zijn vertrouwen in de rig is dan ook terecht. Top gedaan.

Dip shit

Het afgelopen jaar ben ik op zoek geweest naar nieuwe dips om toe te passen in mijn visserij. Vorig jaar had ik een dip gecreëerd  wat me een gunstig effect heeft opgeleverd in mijn zomervisserij. De zwarte bessen in combinatie met de zouten en enzymen in trassi gaven elk aas net dat beetje meer.

Nadeel van deze combi was de prijs van de zwarte bessen cream drank en helaas viel de kleur ook wat tegen. Het wordt tijd voor iets nieuws.

Rotter dan rot,

Deze dip is er een in de categorie rotter dan rot. Je kan het beter een soak noemen aangezien  je hem gebruikt om een partij voer in te soaken.  Het recept hiervoor heb ik op verscheidene websites zien staan ook op forums doet deze soak het goed. De kosten vallen wel mee daarom is het t proberen waard. Wat is er nodig, een blik mais, suiker, water en wat bakkersgist.

Na dat de ingrediënten in de blender zijn gestopt laat ik deze draaien. Een mooie gele massa ontstaat en niet veel later begint de gisting. Op advies van vele moet dit goedje enkele weken staan. De eerste anderhalve week ruikt het zoet en creamy, maar dan! OMG een zure zilt, en dan dood en verderf en ik twijfel zelfs of ik het gaat gebruiken.

Geslaagde test

In mijn vorige blog schreef ik over een sessie waar ik mijn maaginhoud ergens anders parkeerde. Tijden deze sessie met 5 aanbeten gebruikte ik deze dood en verderf dip voor het eerst. De resultaten waren me niet tegengevallen maar we gaan niet over 1 dag ijs.

Voor de eerst volgende sessie worden de bollen 24 uur van te voren besprenkeld met het goedje. Bij aanvang van de sessie zijn de bollen plakkerig en zien er goed uit. Ik neem nog een potje extra mee. Aan de waterkant gekomen blijkt de hengeldruk behoorlijk hoog. Bijna alle stekken zijn bezet. We bemachtigen een stek waar niet de eerste keus op is gevallen. De hengels worden met de voerboot uitgevaren naar hun gewenste plek. Op de inhoud van de boot voeg in een scheut dip toe. In de nacht vang ik een brasem, dit is op de stek met de scheut dip. Na het uitvaren van die hengel is het snel raak. Niet veel later ligt er een dikke spiegel op de mat. Ik ben tevreden met het resultaat maar vaar de hengel toch nog maar eens uit. Nogmaals een brasem wordt gevangen met een dotje dip op mijn voer. Bij het balansen die volgende morgen lijkt het er op dat ik de enige ben in dat gedeelte dat vis heeft mogen vangen. In moeilijk omstandigheden kan het net een duwtje de goede kant op zijn. Maar het uittesten is voorlopig nog niet gereed. Wordt vervolgt,