Blog Hoofd Menu

Blogger Dave

Home
=> Karper Blog April - Mei 2011

Blog van 10 mei (Karperweek deel 1)

De temperatuur bij de start van onze week vissen zijn behoorlijk hoog. De 25 graden is makkelijk te halen. Ze verwachten vanavond nog een bui. Hopelijk is dat dan positief voor de vangsten. Bij aankomst eerst een stek gezocht de staafmarker neergezet en gevoerd. Al snel lagen de 2 hengels op zijn plaats de ene op de stek de andere buiten de stek. Theoretisch zal deze het minst aflopen maar het moeten dan wel de grote zijn.

Na enkele uren kreeg ik op de voerstek een oplopende swinger die vervolgens weer op zijn vertrouwde positie kwam. Een klassiek geval van een lijn zwemmer.

De avond valt, vol vertrouwen ondanks de paaiende vissen in de smalle sloot hopen we gelijk op de eerste nacht. We zijn die nacht een paar keer wakker geweest wat te maken had met de regenbuien die ze voorspeld hadden. Om half 8 in de ochtend word ik wakker van een gillende pieper bij het oppakken van de hengel gaat de lijn naar rechts alleen het was voor de kant en niet bij mijn marker. Het bleek een lijn zwemmer te zijn.

Nu de hengel dan toch op de kant ligt gelijk maar een ander rigje erop zetten. De maden-rig wordt met de boot secuur naar de ingang van de sloot gevaren. Swen mijn achterneefje komt het team versterken. Hij moet wel iedere dag naar school maar dat weerhoud hem niet enkele nachten mee te vissen. Ondanks zijn leeftijd heeft hij een goede view op gedrag van de karper.

Ondanks zijn leeftijd heeft hij een goede view op gedrag van de karper. Wat hem in zijn vriendenkring tot een van de betere vissers maakt. Rond 18:00 uur is mijn hengel weer naar zijn oude vertrouwde plek gevaren net buiten de voerplek.

De nacht vliegt voorbij en wanneer de ochtend aanbreekt hoor ik licht getik op de plu. Met de regen schiet het vertrouwen omhoog. De onthaakmat vult zich snel met water, het is leuk te zien hoe de druppels opspringen. Na een half uurtje hoor ik Swen roepen. Ik zie hem met een hengel staan hij heeft er 1.

De vis komt langzaam maar gestaagd onze kant op de vis oogt niet echt groot maar bij het eruit tillen is deze een rugklacht waardig. Na het wegen zet de vis 39 pond op de teller een nieuw pb voor Swen. Dolgelukkig gaat hij op de foto. Is dit het begin dat de vis weer begint te azen. Voor nu deel 1 van de sessie.

Blog van 13 mei (Karperweek deel 2)

Na dat de vis was terug gezet bleef het weer nog enkele uren druilerig. Tot dat het 11 uur was toen werd het erg warm en windstil boven dien. Opserveren dat ging ik doen, terwijl ik constateer dat er geen karper meer aanwezig is in de paaisloot zie ik toch nog 2 verdwaalde vissen zwemmen.

Het is rond de klok van 2 dat ik bij mijn hengel sta en zie in mijn ooghoek een zwarte vlek. Ik loop richting de vis en zie er nog meer. Ik tel er 9 waaronder een mooie spiegel schat hem hoog in de 20 pond.

Snel pak ik mijn camera en schiet er enkele plaatjes. Opeens uit het niets zie ik een rugvin uit het water opveren. Een super dikke vis komt ook richting de rest zwemmen ik probeer deze op de gevoelige plaat te zetten. Jaws liet het nog 1 keer zien en klik hebbes. De rugvin staat er op.

De avond valt en Swen heeft zijn hengels ook weer op zijn plek liggen. Ik heb het gevoel dat het zijn week gaat worden. De vis zit per slot van rekening in zijn hoek. Maar eerst is het nog even mijn beurt rond 22:00 uur loop de hengel af op de boei. Bij het oppakken van de hengel voel ik niets helemaal niets. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Dit is dan al de derde keer maar waardoor het veroorzaakt wordt begrijp ik niet. We zoeken erna de slaapzak op.

Het is net licht en wordt wakker van geschreeuw, RENS! RENS! Ik stap onder mijn plu vandaan en zie Swen staan met een hengel in eerste instantie dacht ik dat hij mijn hengel had maar al snel bleek dit de zijne te zijn.

Hij kon al melden dat hij een spiegel had en idd een mooi spiegel met trekjes naar een volschub was het resultaat. De klok kon ons melden buiten dat het 6:00 uur was dat deze vis 27,2 pond woog. Direct foto's maken want een vis in een bewaarzak houden hou ik niet zo van alleen in uiterste noodzaak maak ik een uitzondering.

De dag verloopt zonder enige actie. Op een brasem na waar ik blijkbaar allergisch voor ben ( welke karpervisser niet) zie de foto. Dat was gelijk de laatste keer dat ik zo'n stikvis heb vast gehouden. Blijft het erg stil.

De nacht was snel voorbij. Swen kon melden dat hij het raar vond dat hij niets ving. Het water is nou eenmaal niet de makkelijkste voor hem een domper. Rond 10 uur ben ik bij Dave een andere visser gaan kijken.

Hij had ook nog niets gezien. Terwijl we staan te praten loop een van de hengels af. De vis vecht flink, het loopt uiteindelijk in zijn voordeel af een mooie schub van 28 pond was het resultaat. Dave had wat twijfel over zijn waymaster dus hebben we deze met de mijne vergelegen. Beide wegers gaven hetzelfde aan. Een goede indicatie dat ze goed zijn.
Die avond mocht ik nog een brasem verwelkomen. Voor de kant heb ik de haak gelost. Ook daar zat een brasem aan te klooien. Gelukkig schoot deze los, helaas bleef de rest van de nacht de swingers op hun plaats hangen. Tot zover deel 2.
Blog van 15 mei (Karperweek Slot)

Het is alweer 13 mei, vijf nachten gehad nog twee te gaan. Dit word de laatste dag dat ik wat ga proberen, de chod rig gaat het kunstje hopelijk klaren, de andere hengel gaat naar de kant waar de wind op staat te blazen. De wind van gisteren was uitermate sterk dat voelt gewoon goed om daarop te vissen.

De chod heeft geen beweging in het geheel gebracht. De truckjes trommel is nu leeg en ga maar over op de ik zie het wel techniek. Ik heb geen idee hoe ik nog een aanbeet kan forceren. De marker heb ik op de kant gehaald en de hengel met dank aan het wedstrijd elastiek alsnog op de voerplek gekregen.

Rond half 5 ben ik even naar huis geweest om te douchen. Daar knapt een mens van op. Bij het terug keren op de stek zie ik Swen met een bepakte kar lopen. Een logische vraag is of hij naar huis gaat. Hij moet van zijn ouders naar huis de reden kan ik niet geheel volgen en laat het er bij. Dat bied mogelijkheden om de stekken te bevissen de van de week 2 vissen opleverde. Denny is wel bereid zijn spullen te verzetten en dat doet hij dan ook. Zelf vind ik het ook wel interessant maar het gevoel zegt me te blijven waar ik zit. Hoop dat dit niet een teleurstelling wordt.

De nacht is weer zo voorbij. Zowel bij denny als bij mij is er geen beweging geweest op onze hengels. De wind is al flink aan het blazen en het is half bewolkt. Je zou zeggen een ideaal weer type om een visje te kunnen vangen. Morgen gaan we weer naar huis het wordt vandaag langzaam wat spullen opruimen.

Overdag zie we rond de klok van 11 nog 2 vissen gevangen worden. Van 1 weet ik het gewicht dat was 21 pond. De andere zeggen dat het een brasem was, maarja je gaat als die hard karpervisser geen brasem wegen en fotograferen. Wel grappig dat ik met de verrekijker een karperkop zag. Maargoed ieder zijn ding de rest van de dag besteed ik met opruimen, turen over het water en wat onderlijntjes maken. Het is ondertussen al 17:30 en het wordt tijd voor het laatste feestmaal. Een patatje pinda ging er wel in.

Terwijl ik het naar binnen zit te werken zie ik aan de horizon enkele zwarte rookwolken opstijgen er is brand bij een recycling bedrijf volgens mij bij de plastic afdeling. Dat moet natuurlijk op de foto. En maak nog wat grappig optionele foto’s. Het is net dat er rook uit de pieper komt. Hengeltjes voor de laatste keer uitvaren. Rond 22:00 uur word het tijd voor de laatste nacht.

Zoals verwacht blijft het rustig maar de wind blijft hard blazen en af en toe valt er wat neerslag. Nu ik dit zit te schijven voel ik me verslagen en teleurgesteld. Zo moeilijk kan vissen zijn op dit water. Het gevoel dat ik nog niet klaar ben overheerst. Wil nog wel een week maar helaas de plicht roept morgen weer werken. We pakken de boel bij elkaar en vertrekken naar de bewoonde wereld wel met lege handen.

Het zal nog even duren maar dan sta ik weer aan de plas waar ik de hand niet op krijg. (nog niet op krijg) tot de volgende blog,

Blog van 7 mei (Een Visweekje)

Boot? Check, hengels? Check, overige materiaal? Check. Klaar om te vissen en kijk naar mijn viskar die achter mijn scooter hangt. Een woord komt in mij op overladen, wat je allemaal niet nodig heb voor een week vissen en dan laat ik de helft nog thuis. Ik hoor er een paar van jullie denken op de scooter? Naar Frankrijk? Nee dat gaan we niet doen, ik ga een week vissen op de plas bij ons om de hoek .

Het bestand aan vissen komt wel overeen met dat van Frankrijk maar dan met een Nederlands landschap. Voor een echte Dutch Carp engler ofwel een polderboer is een trip naar het buitenland nog niet gelukt.
Vraag me wel eens af of dat me nog wel eens gaat lukken. Sinds november ben ik in het bezig van een wolk van een dochter en dat beperk in het uitvoeren van je hobby. Haar eerste woordje zal waarschijnlijk karper zijn in plaats van mama of papa. Tot de tijd dat ze mee kan wachten we maar op de zin papa gaan we nog vissen?
Even weer terug naar de aankomende week. Ik heb een doos technieken uit de kast getrokken om überhaupt een aanbeet te kunnen forceren. Ik ga een voerstek aanleggen van 5 verschillende boilies van 3 verschillende maten 2 verschillende vormen, tijgers , maïs, pinda's, hennep, 2 verschillende pellets, maden, smack en een beetje tonijn. Als ik een geschikte plek heb ga ik de hengel buiten mijn voerplek bevissen. Verder zullen de maden-rig, kduzzle rig en smack-rig als troef worden ingezet. Verder technieken zijn vaak kleine dingen zoals de werken met kleur en pop-ups. Ik hoop dat mijn intuïtie me niet in de steek laat. We gaan het wel zien.

De komende week zal ook voor de site positief zijn. Er zullen diverse toevoegingen gemaakt gaan worden. Die in de komende maanden aan de site worden toegevoegd.

Voor komende week zal ik proberen jullie op de hoogte te houden van wat er allemaal aan het water gebeurd. Tot van de week.

Blog van 28 april (Oranje Koort)

Het is bijna weer zover, Koninginnedag 2011. Als karpervisser loop ik hier niet echt warm voor. Een beetje drinken in de kroeg, geen klote te beleven in de stad, de vrouw die al de andere jaren aan het werk was. Maar dit jaar is het anders het valt op zaterdag. Een kostbare zaterdag die je natuurlijk maar 1 keer kan invullen. De vraag is wat ga ik doen?

Vorig jaar heb ik een nachtje gevist die avond voor Koninginnedag zat ik in keiharde onweer mezelf in leven te houden. Ik heb het er niet zo op dat het aantal inslagen per minuut meer zijn dan dat mijn hard kan kloppen. Rond de klok van 23:00 was het dan eindelijk droog en kon de nacht gaan beginnen. Ik verwachte er behoorlijk veel van omdat de harde wind aan bleef. De volgende ochtend werd ik wakker zonder een piep te hebben gekregen. Na het opruimen loop ik teug naar mijn auto, die een klein stukje terug aan de ander kant van het water staat geparkeerd. Terwijl ik over de brug loop zie ik enkele takken bewegen van een overhangende boom. Het zal toch niet, maar helaas wel. De ene na de ander dikke karper laat zich zien in hun paai voortduw dans. Als ik dat had geweten had ik net zo goed kunnen gaan zuipen op de grote markt.

Het jaar ervoor was ook al niet mijn jaar. Dat jaar had ik storingsdienst een nachtje vissen zat er niet in dan maar met de pen een rondje door de parken. Patrick een goede vriend was ook van de partij. De temperaturen waren goed en al snel waren de eerste karpers gespot. Het duurde dan ook niet lang voordat we de eerste aanbeet konden verzilveren.

Ondertussen op de helft van onze ronde ging mijn telefoon goedemiddag alarmcentrale we hebben een melding voor u. Klote zooi wordt het opruimen of kan ik me eronderuit praten. Al snel merkte ik aan de klant dat hij ook zo snel als mogelijk terug wil naar de familie (in de Kroeg). Gelukkig kunnen we het telefonisch oplossen en vervolgen we onze ronde.

Twee sloten verder zie we iets oranjes in het water drijven. Het beweegt maar op een vis lijkt het niet, maar de aandacht is getrokken. Na een wat gehannes hebben we een plastic zak met daarin een fel oranje kroeskarper. Dit had ik nog nooit gezien. Na wat foto’s hebben we de vis terug gezet in het water. Dat noem ik nou oranje koorts

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me wat zou de grootste goudkarper ooit gevangen zijn. En ga op zoek op internet uiteindelijk wist ik een karper te vinden die 30Lb woog. Het viel mij een soort van tegen, maar zeker een mooie vis om te zien. waarschijnlijk zal er een nog zwaardere vis rondzwemmen maar voor nu een fijne Koninginnedag.
Blog van 21 april (De Paaizone)
Zwoele temperaturen aan de waterkant. De emmer met hennep moet de klus gaan klaren. Voor de kant zijn de brasems aan het paaien. Voorjaar dat ieder jaar eerder lijkt te beginnen. De planten staan al zo hoog dat was 10 jaar geleden andere koek. Op de foto’s van jaren geleden was dat half mei pas het geval. Is het klimaat echt aan het veranderen. Het lijkt er wel op.

Ondanks dat de natuur van slag is zijn de karper hier niet van onder de indruk. Geen karper te bekennen in de paai zone. Onder tussen bedenk ik wat de volgende stappen gaan worden. Volhouden op een moeilijk water of toch de makkelijke stappen gaan zetten. Een dicht bezet water levert vaak veel vis op maar dan die echte grote vissen laten schieten? Geeft zo'n vis die als target bestempeld is niet meer voldoening dan 10 kleinere vissen? Moeilijk te zeggen want target vissen is niet een van mijn sterkste punten.

Ik twijfel te snel aan mijn keuzes waardoor de mogelijke doelen alleen maar verder staan dan gewenst.

Uiteindelijk zal het een mengelmoes worden van blanken op targetwateren en knallen op putjes. Een ding blijft dat is genieten van de mooie avonden de in april al de hoge temperaturen en mijn hobby de karper. Tot de volgen blog.

Blog van 13 april (1 van de 10)

Het is woensdag avond, zoals de afgelopen weken loop ik als een gek alles te regelen. Mezelf rust gunnen is er niet bij er moet gevist gaan worden.

Vrouw lief moet tot 18:00 uur werken, wat betekend dat ik later dan denny aan het water kan zijn. We kiezen een stek nabij een paaizone. Moet zeggen dat deze stek door mij al 10 jaar niet meer is bevist. Door vissterfte in 2002 zijn de aanbeten hier niet meer zo als vroeger.

Ook de hoeveelheid windes zijn een reden hier niet zo veel meer te komen. Vanavond is het voor ons the return ondanks het mooie weer van de afgelopen weken schat ik onze kansen niet hoog in. Na het uitvaren was het al snel raak voor denny.

Een brasemachtige aanbeet veranderde een project spiegel van 10.3 pond. Gekscherend zeg ik nog dat als er geen vis was uitgezet we niets zouden vangen. Maar voor nu is het voldoende.

De rest van de avond wisten we nog enkele windes te vangen. Ik zal de komende weken nog eens gaan proberen, hopend op een 10 op een avond sessie zoals die toen der tijd jaarlijks hier voor kwamen.

Blog van 8 april (Vergeten!)

Iets vergeten doet iedereen wel eens. Jammer genoeg vergeet ik altijd de belangrijkere spullen vandaag kwam ik er achter dat mijn sounderbox "waarschijnlijk" nog in de kelder ligt. Ik hoop het wel want die dingen zijn bijna meer te krijgen bij de hengelsport zaak en als je ze kan vinden zijn ze erg duur.

Met pijn en moeite heb ik een van de hengels tussen het riet gefrommeld. Ideaal is anders maar ik moet wel, ik kan moeilijk verkopen dat een big de hele nacht de plas over aan het zwemmen is en ik het niet door heb. Vooral op dit water wil je dat niet. Morgen duik ik dan de kelder wel weer in op zoek naar de verloren fox RX2.
Nu we het dan toch over vergeten en kwijtraken hebben. Zo wist ik ruim 3 kilo meter te fietsen en alles op te bouwen terwijl ik geen boilie naald bij me had. Zonder zo'n ding wordt het wel ingewikkeld. Uiteindelijk heb ik met een voorn haakje een prikhair gemaakt. De kleine haakjes heb ik met wat moeite recht gebogen. Je voelt je dan net BA van the A-team. Die kan ook alles maken met niets. Uiteindelijk was mijn sessie gered en kon ik toch nog enkele vissen landen.
Ook een klassieker voor mij is het schep gedeelte van het net. Na het vangen van een karper hang ik deze vaak te drogen in de kelder. De eerst volgende sessie sta ik dan zonder net. Ben dan erg eigenwijs en start dan toch met de sessie. Helaas voor mijn heb ik dan vaker een aanbeet dan normaal en sta ik vaak te tobben om de vis te landen. Als me dit tegenwoordig overkom onthaak ik de vis vaak al ik het water.

Gelukkig ben ik nog niet in de gelegenheid geweest een echte big te haken zodat een mogelijk record mis zou lopen. Vervelend is het natuurlijk wel.

Ook tijdens het vissen heb ik kleine foutjes gemaakt. Tijdens een sessie vergat ik mijn pieper aan te zetten. Het was die dag dan ook heerlijk weer en lag lekker in mijn tentje weg te dommelen. Opeens schrok ik wakker van een vreemd geluid. Zzzzzzzzz een korte pauze en weer zzzzzzzzzzz ik kijk naar mijn hengel en zie de hengeltop steeds krommer oplopen om vervolgens door de slip te gaan zzzzzzzzz..

Ik spring eruit en grist de hengel van de steun. Direct voel ik een weerstand dat de karper vast zit. Gelukkig hebben we een boot zo kan ik de vis misschien nog los krijgen. Met de lijn over mijn schouder vaar ik richting de vis. De vis was ongeveer 100 meter naar rechts gezwommen en een smal slootje vol riet ingedoken. Mijn geluk was dat het voorjaar was en het riet niet hoog stond. Halverwege de sloot trof ik de vis aan, hevig met zijn bek aan het goochelen om de haak te lozen. Uiteindelijk heb ik de vis uit de sloot gekregen. Zo zie je maar dat het checken van je piepers geen overbodige luxe is.

Voor nu ben ik gered en zal ik mijn piepers wel horen ( plus de rest van de plas) hoop dat dit dan maar weer lang mag duren voordat ik weer eens wat vergeet.