Blog Hoofd Menu

Blogger Dave

Home
=> Karper Blog Augustus / September2011
Eindelijk eens een 20+ ponder (blog van 28 augustus)

Het is maandag avond, ik denk aan de vangsten van afgelopen jaar. Daar ben ik vrij snel mee klaar. Wat valt het dit jaar tegen. En dan te bedenken dat ik 2 topvissen verspeeld heb. Ik wil er eigenlijk niet meer aan denken. Ik besluit een put in de buurt aan te voeren zoals ik dat voorheen ook altijd deed. Halve kilo boilies over de stek met wat hennep erbij.

Meestal een dodelijk combinatie. Die avond inventariseer ik even wat ik nog heb liggen qua voer, dat valt wat tegen dat betekend dat ik woensdag boilies moet draaien anders haal ik het weekend niet. Die avond word de hennep in week gezet.
Die dinsdag ga ik voor het eerst naar de put. Daar aangekomen is het super rustig geen vissers alleen wat wandelaars met een hond. Terwijl ik de boilies over de strook heen voer hoor ik achter me. Meneer wat bent u aan het doen? Een van de wandelaas was nieuwsgierig geworden. En wou wel eens weten wat ik nou stond te doen.

Ze dacht dat ik met zo'n ballenstok aan het gooien was, maar ze zag geen hond. Na een korte uitleg vertrokken de wandelaars weer en kon ik mijn voerbeurt afmaken.

De dagen erna werd het voer netjes op de stek gebracht. Ook de vrijdag ondanks dat ik pas om 20:00 uur thuis was van werk. Het is ondertussen zaterdag geworden ik kan haast niet wachten om te gaan. Helaas heb ik nog enkele verplichtingen en kan pas na het eten naar de waterkant

Gelukkig is de stek nog vrij. Door de hoeveelheid regen van vandaag loop ik te soppen op het gras. Snel alles opbouwen want de buien zijn in de buurt. 1 hengel in de inham van de sloot de andere op het plateau. De lucht betrekt langzaam gelukkig trekt de bui net langs me heen. Ik zie enkele onweersschichten richting de grond schieten. Vannacht zal er nog best een bui voorbij schuiven.
Voor nu zit ik droog en ik ben benieuwd wat er komen gaat. Ik ruik karper, het moet een kwestie van tijd zijn voordat een van de hengels af loopt.

Rond 21:00 uur bedenk ik me dat de hengel in de sloot niet helemaal lekker ligt. Ik besluit deze opnieuw in te gooien. De hengel is net op de kant en dan hoor ik het. Het geluid in de vorm van een soort geruis, shit regen! Snel een zakje eraan en hoppa direct begint het te plenzen.

Snel alles in orde maken en snel de tent weer in. Wat een weer, ook enkele onweersklappers mag ik verwelkomen. Als ik nu een run krijg zal ik tot op het bot nat worden. Ik hoop dat ze nog even kunnen wachten maar als het gebeurd zit ik klaar.

Het is net over 12 uur en word ik wakker geschud door een harde run. Een mooi gevecht volgt. Als de vis voor de kant is weet ik het zeker dat dit een goede vis is. De vis glijd netjes over het koord en zie een mooie schub liggen. Direct word de vis gewogen. Het gewicht blijft steken op 24,2 pond. Daar doen we het voor. De voerboot word gevuld en weer netjes op de plateau gelegd. Het begint ook te plenzen maar dat weerhoud me niet.

De rest van de nacht blijft het vrij rustig. Rond half zeven schrik ik wakker van een piep, direct gevolgd door een run. Ik kan nog net voorkomen dat de vis tussen de paaltje door zwemt. Na een mooi gevecht komt een redelijke schub de kant op. De vis woog 18 pond gelijk wat foto’s van de vis en krijgt gelijk zijn vrijheid terug.

Ik vond het raar dat de hengel in de sloot geen aanbeet had opgeleverd en besluit bij de hengel te gaan kijken. Wat ik aantrof was een lijn die naar rechts liep.

Zo had ik hem niet neer gelegd ik pak de hengel en maak contact met een vis. De vis was de plas opgezwommen en is daar blijven liggen.

Na een kort gevecht kon ik het net om een New born sluiten. Ook deze vis zette ik op de foto de spullen lagen toch al klaar. Ik baalde er wel van, want als ik het eerder had geweten had ik er misschien nog wel een gevangen. Ondanks dat was het een mooie sessie met een paar mooie vissen.

Zomerse sessie (blog van 21 augustus)

Na zeven weken regen in de weekenden is er dan eindelijk ruimte voor een zonnig maar ook warm weekend. Voor de schoolgaande jeugd is de vakantie afgelopen en de rust aan de wateren zal dan ook binnenkort terug keren.

Het voeren is deze week moeizaam verlopen. Heb maar 1 keer kunnen strooien ander dagen zaten er mensen op de stek te vissen. Dan ga je ook niet even lekker bollen gooien.

Gisteren heeft er een bekende op me aangevoerde stek gezeten zijn vangsten waren ook niet al te denderend. Hij ving 1 spiegeltje van een pond of 12. Ik ben toch maar op mijn stek gaan zitten. Normaal zou ik de stek links laten liggen maar het weer is zo beroerd om überhaupt vis te vangen ik weet gewoon niet waar ik anders heen zou moeten gaan.

De hengels zijn weer voorzien van een voorslag en op de koppen van de jachthaven gedropt. Zo af en toe zie ik een witvisje de strakgetrokken oppervlakte doorklieven. Een meerkoet heeft mijn boilies gevonden en duikt er zo nu en dan een op. Er ligt genoeg dus die paar bollen mag hij hebben. De duisternis valt het is wachten op de eerste aanbeet.
2 uur nachts schik ik wakker van geritsel. Ik draai me om en zie vlak bij mijn hengels een egeltje zitten. Het beestje hoorde me en die hield zich gelijk stil. Ik bewoog nogmaals en de egel schoot het gewas in. Dat zijn de kleine dingen die het nachtvissen mooi maakt. Ik draai mezelf weer in positie om te gaan slapen. Voordat ik de slaap vat krijg ik een volle run. Ik maak contact met de vis en voel vrijwel direct de lijn langs een opstakel schuren. PONG! de hengel veert terug. Hoe kan dat nou? Ik gebruik een voorslag en lag een behoorlijk eind van de ingang van de jachthaven. Nadat de resteren lijn is binnengedraaid constateer ik dat de voorslag die ik gebruikt heb doormidden was. Ik knoop alles er weer opnieuw aan en gooi het weer terug op dezelfde plaats.
Rond de klok van 6 word ik wakker. De buiten temperatuur loopt al aardig op. Het is te warm voor een slaapzak en besluit om erop te gaan liggen. Een piep klinkt uit de sounderbox ik zie een golf aan de overkant van de wegvluchtende vis. De dril verloopt naar wens en kan even later het net onder een mooi schubje schuiven. Ik weet nu ook waarom de eerste verspeeld is.

Door het toplood krijgt de vis enkele meters lijn cadeau zodat hij bij aanslaan al bijna bij de obstakels is. Ook zijn de vissen in top conditie en zwemmen voor wat ze waard zijn.

De wind word rond 8 uur sterker ik hoop dat dit in mijn voordeel werkt. De bewolking neemt toe en hoor in de verte geknetter. Ik besluit snel op te ruimen. Terwijl ik de laatste spullen op de kar gooi hoor ik achter me geruis. Geruis van water, grote druppels, hele grote druppels wel te verstaan. Kut! Te laat! Binnen no time ben ik doorweekt. De bui was sneller weg dan dat hij aankwam. Thuis aangekomen heb ik me snel omgekleed. Dat wil je wel met zo'n nat pak.

Sessie verslag (blog van 19 augustus)

afgelopen weken was het erg druk op het werk en in de privé sfeer. De ene na de andere verjaardag en laat thuis van werk gooien roet in mijn blog structuur. Maar daar is weer een verslag van vorige week.

Om even terug te keren naar begin augustus de boilie pomp 2 is klaar en kan daar de eerste 60 eieren mee draaien. Het gaat nog niet helemaal naar wens maar binnen 2 uur heb ik toch deze weggedraaid. Daar binnenkort meer over. Ik besluit een week te gaan voeren op een water met een aardig bestand. Helaas voor ons komen we er al snel achter dat zijn niet de enige zijn die dat weten. Na 4 dagen voeren kwam ik op de plas en de stek was al op de donderdag bezet. Helaas voor ons maar ook dit is vissen. De boilies bestemd voor de voerplek gaan op een ander water de plomp in. Hier is de hengeldruk niet zo hoog en de kans dat we daar kunnen gaan zitten vrij groot.

Die vrijdag plof ik dan ook vrij vroeg op de aangevoerde zone neer. Denny mijn vismaat komt later die avond ook meevissen. Als eerste gooi ik een kilo boilies over de voerstekken.

Misschien iets te veel van het goede omdat ik de voedingswaarde van deze nieuwe boilie niet echt in zicht heb. De boilies vallen wel mooi in de zone.

Toen denny ook aanwezig was heeft hij besloten op de rand van de zone ook een hengeltje neer te gooien. Omdat hij koos voor een andere boilie heeft hij daar ook nog eens een halve kilo op gegooid. Das niet een van de handigste keuzes geweest wat ook te merken was aan het aantal aanbeten. Het duurde tot 4 uur nachts voordat de eerste vis zich aanbood bij denny. Een slanke schub van een pond of 12 was even van hem en werd direct terug gezet in het water.

Nog geen half uur was het mijn beurt een mooie schub die overigens puntgaaf was werd geland. De boilies had hij wel gevonden wand hij poepte die zooi mooi uit.

De geur van de half verteerde boilies trokken langs mijn neusgaten wat een lucht. Volgende partij zal ik de toevoegingen iets verminderen. Des ondanks een mooie vis.

Een uur later weer een run op de zelfde plaats. Alleen deze keer schiet de vis los. Direct ingooien en de slaap proberen te vatten maar dit word door een mooie run bij denny onmogelijk gemaakt. Helaas zit de vis direct vast ik de begroeiing helaas verspelen we deze vis.

Hierna gebeurt er niets meer en is het over met de pret. Volgende keer hopen we het iets beter te doen. Tot de volgende blog.