Blog Hoofd Menu

Blogger Dave

Home
=> Karper Blog Maart / April 2012

Eerste lente sessie (Blog van 30 maart 2012)

Drie weken, drie lange weken staan de hengel te nietsen in de kelder. Nouja, ik ben wel een keer geweest maar dat was voor drie uurtjes in de sloot achter mijn huis. Een klein spiegelkarper van de project uitzetting werd mijn deel. Door het mooie weer kon ik het echt niet meer houden en nam een dag vrij om de hengels te water te laten.

Ik koos voor een klein putje net buiten de stad. Waar de vissen sinds de eerste kennismaking (2007) behoorlijk zijn gegroeid. Niet verwonderlijk want er wordt flink gevoerd. De karpers die toen mid twintig waren zijn nu over de dertig pond. Voor mij interessant genoeg om er maar weer eens een sessie te wagen. De vis kent nu het klappen van de zweep en laten zich niet zo snel meer foppen. Dat geeft wel weer een leuke dementie. Succes zit hem in kleine dingen. Twee kleine tijgernootjes met een stukje kurk ertussen moet de molen doen ratelen.
Denny komt nog even buurten, hij zet de kansen op de linker hengel. Die stek vind hij wel aantrekkelijk er uit zien. Zelf geeft ik de rechterhengel de meeste kans omdat hier een dieper gedeelte ligt met een talud naar het ondiepere deel van het water. De hengel positioneer ik onder aan het talud op 1.7 meter. De andere ligt op een plaat van 1.4 meter. Erg handig zo'n voerboot met dieptemeter.

Ondertussen is het tijd om afscheid te nemen van denny. En ik kruip mijn mandje in. Kwart over drie krijg ik 1 piep. Ik kan vanuit mijn bed niet goed zien wat er gebeurd. Wel weet ik dat het de rechterhengel is. Ik doezel weer in slaap maar vanuit het niets een volle run de zelfde hengel. Ik hanteer de hengel en maak contact.

De vis had zich geprikt bij de eerste piep en zwom naar rechts zonder lijn mee te nemen van mijn molen tot dat de lijn op was. Een leuke dril die volgde. Ik kon voelen dat het een redelijke vis betrof. Zonder enige moeite schoof de vis over het netkoord. Bij de eerste aanblik zag ik een oud bekende. Een oude spiegel die ik al twee keer eerder had mogen vangen lag daar.

De vis leek langer te zijn geworden maar na weging bleek deze niet zwaarder te zijn geworden. 25,3 pond, Bij deze vis is de rek er echt wel uit. De vis kan hier niet gezakt worden, ik ben helemaal niet meer van het vis zakken ook in de nachts kan je hele mooie foto’s maken.
Zo'n bewaarzak bied wel de mogelijkheid om alles klaar te maken voor de foto's. Vis even in een zak, foto toestel klaar zetten, emmertje water erbij, weger op nul zetten en de vis weer op de mat leggen. Een paar kiekjes en de vis zwemt weer rustig het diepere water in. Toch nog even de foto's bekijken voor het slapen gaan. Wat een plaatje wel jammer van de kapotte bek. Deze vis heeft al veel meegemaakt dat straalt hij zeker uit.
Ik val vrij vlot in slaap maar wordt om 6:30 wakker omdat er een paar smsjes binnen komen. Om half zeven stuurt een maat naar me dat we zondag op zijn verjaardag mogen komen. Wat een pannenkoek, dat zijn toch geen tijden. Niet veel later krijg een sms van denny met de tekst netjes jonge! Dat is de reactie op mijn sms. Mijn ogen klappen dicht, ben nog behoorlijk moe van dat gezeul om 3 uur.
Het is rond half negen toen de rechter hengel weer tot leven kwam. De hengel buigt en voel dat het een karper betrof. Weer gaat de vis naar rechts, voor het riet keert hij en vliegt met een noodgang naar links over de andere lijn. Gelukkig is het licht en kan de vis zo sturen dat hij niet mijn andere lijn meepakt. Niet veel later ligt er een schubkarper in mijn net die net over de 21 pond gaat. Terwijl de vis op de mat ligt, poept hij rode derrie uit. Hoe bedoel je? Er wordt veel gevoerd! Het voelt goed de tweede vis van deze sessie.
De lijnen werden van beide hengels opnieuw uitgevaren. Hierdoor hoop ik toch nog een vis te gaan vangen. De kansen op dit water zijn overdag nihil maar proberen kan altijd. Het enige wat er nog op de gevoelige plaat terecht kwam was een vreemd klein vogeltje met een blauwe borst. Ik had deze nog nooit gezien, het bleek een blauwborstje te zijn. Ook wel logies met zo'n blauwe borst! Het einde naderde en we sloten de eerste sessie af van deze nieuwe lente.

Go! (Blog van 7 maart 2012)

Binnen 2 weken veranderde het weer drastisch. Van min 10 naar plus 10. En dan hebben we nog niet gesproken over de -22 als dieptepunt van deze vorstperiode. De winter is nu “officieel” voorbij, en de natuur gelijk van slag.

Het kost een week om al het ijs te laten smelten en bij de eerste zonnige dag een week erna springt de karper op mijn thuiswater er vrolijk op los. Bijna te bizar voor woorden.

Ik ben al een tijdje hevig op zoek naar die dikke karpers, maar heb ze helaas nog niet kunnen vinden. Het grote water moet nog wakker worden denk ik? Ondanks dat ik nog niet succesvol ben geweest hebben enkele andere er wel 1 of 2 kunnen vangen. Het komt langzaam op gang.

Van de week stond ik een sigaretje te roken op de galerij. Ik zie Swen beneden zijn fietskar volladen. Hij melde dat hij ging vissen in het park.

Bonito een vriend van hem, had die middag al een vis gevangen. Hij kon natuurlijk niet achter blijven, vandaar dat hij direct zijn spullen aan het opladen is. Nog geen seconde erna komt Bonito de bocht om, ik feliciteerde hem met zijn eerste vis. Hij was er zichtbaar blij mee, dat kon je wel aan hem zien. Vol gepassioneerd deed hij zijn verslag van zijn vangst. Als ik hem zo hoor praten krijg ik direct zin om de hengels uit te gooien.

Die middag tref ik Swen weer beneden aan de galerij. Hij had niets gevangen maar morgen zal het beter gaan zei hij lachend. Hij kreeg nog gelijk ook, een project spiegeltje werd zijn deel. Ze zijn niet heel groot maar toch erg mooi en leuk om te vangen.

S’avonds belde Dave. Dave stond aan een van de parkvijvers en ging ook proberen een karpertje te vangen. Hij voelde de karperkriebel vandaar zijn actie. De temperatuur blijft hoog die avond en geef hem alvast wat tip. En zeg hem dat het zeker moet gaan lukken.

De dag erna belde hij me dat hij uiteindelijk 1 karper had kunnen vangen. Om 22 uur kreeg hij een zakker, maar helaas verspeelde hij deze vlak voor zijn net. Hierdoor baalde hij zo erg dat hij zou blijven zitten tot hij er 1 zou hebben gevangen. Pas rond 00:30 uur ving hij een klein schubje. Gelukkig voor hem anders zat hij daar waarschijnlijk nu nog.
Donderdagavond kon ik het niet laten. Ik pakte mijn hengels en vertrok naar een klein putje waar enkele knappe vissen hun ronde deden. Ik had al een paar keer gevoerd om de vis actief te krijgen. Bij aankomst was er een hels kabaal door een grote groep ganzen. De ene helft was een rondje aan het zwemmen en de andere helft was de net aangekomen visser aan het bombarderen met ganzenpoep. Als de groep weer over vloog kletterde de keutels om je heen. Wat kunnen die beesten schijten zeg!
Na een uur vertrok de gehele groep en werd het erg rustig op de plas. Heel rustig zelfs, geen fietser, geen wandelaar helemaal niemand kwam voorbij. Rond de klok van 10 kreeg ik een paar piepen, na inspectie bleek het om een meerkoet te gaan die door mijn lijn zwom. De rest van de avond gebeurde er niets en vertrok ik onverricht ter zaken naar huis.
Het weekend brak aan, en dave zou ook zijn lijnen weer nat gaan maken. Hij ging weer naar een van de parkwateren. Ik had hem nog enkele tip meegegeven en binnen anderhalf uur wist hij al drie aanbeten te krijgen. Niet verkeerd zou ik zo zeggen. De volgende ochtend had hij er 5 gevangen waaronder 3 spiegels en een snoek.

Ik besluit nog even bij hem te gaan kijken. Terwijl ik met hem sta te praten loop er een hengel af. Direct pak ik de camera en schiet enkele actie foto's. Zijn zesde vis is een feit.

Die avond pak ik ook mijn spullen en vertrek ik naar het water. Groot openbaar water, niet te vergelijken met een van de parkjes, maar hier roept het water mij. De lijnen worden uitgevaren en na 2 uurtjes zakt de swinger tot op de grond. Terwijl ik mijn hengel hanteer voel ik direct dat het om een winde gaat. Kopschuddend en geen gewicht op de hengel is duidelijk een winde. Dit soort vangsten horen er ook bij, en plaats de hengel weer nauwkeurig terug op zijn plek. Rond 1 uur in de nachts herhaald dit ritueel en nogmaals met als gevolg een winde op de mat.

Doordat ik op mijn telefoon keek zag ik dat dave me net had gebeld en besluit hem terug te bellen. Ik was wel nieuwsgierig naar wat hij te melden Had. Hij had 2 vissen gevangen en hangt vervolgens op? Das raar, ik bel hem nogmaals en krijg zijn vriend aan de lijn. Die melde dat hij een vis had, dat verklaarde een hoop. Na een half uurtje praten over karper is het tijd om mijn slaapzak op te zoeken.

Rond de klok van 4 herhaald de zakkende swinger en weer een winde heeft mijn stek gevonden. Dit keer schiet deze er af. De rest van de nacht blijft het rustig. Ook bij dave is het rustig maar weet toch nog een klein karpertje te vangen. Ik heb mijn eerste karper van het jaar niet mogen ontmoeten. Ik ben er van overtuigt dat deze best nog gaat komen, maar wanneer zien we dan wel.

Dave had dit weekend goede zaken gedaan met 10 karpers. Bij de andere staat de tellen in ieder geval niet meer op nul. Voor mij is het seizoen begonnen. Klaar voor de start. GO!