Blog Hoofd Menu

Blogger Dave

Home
=> Karper Blog juli/ augustus 2012

Karper virus (Blog week 32/33)

De dagen na het nachtje vissen waren verschrikkelijk. Ik was nog beroerd maar niet ziek genoeg om huis te blijven. In de loop van de week ging het wel steeds beter en begon het karpervirus weer op te lopen.

Halverwege de week maakte ik weer een bak boilies. Toen ik bezig was belde denny me op. Hij zou aankomende zondag zijn hengel voor 5 nachten uitgooien.

Hij vroeg of het mogelijk was om de zelfgemaakte boilie mee te nemen. Dat is natuurlijk geen probleem maar er zal gedraaid moeten gaan worden. Donderdag avond stonden we dan ook in de keuken. 90 eieren werden verwerkt tot 20 mm bollen. Na 2,5 uur vertrokken we richting huis. Denny met 2 emmers vol met bollen. De dag erna kreeg ik nog een foto van 4 bewaarzakken vol met bollen.

Het werd gelukkig maandag, want het was een druk weekend met allemaal familie over ivm de verjaardag van mijn vrouw. Traditie getrouw maken we op haar verjaardag altijd een uitstapje. Dit jaar was het de beurt aan de dierentuin. In Blijdorp gaat het karperhard (helaas) niet heel hard kloppen. Er is wel een vijver met karpers alleen deze vissen vallen onder de categorie klein. Wel leuk, maar in tegenstelling tot Walibi een kleine teleurstelling. Direct pak ik de telefoon en bel denny.

Denny zat net met zijn vrachtwagen aan bollen te vissen. Hij melde me dat de eerste vis binnen is. Een mooie schub van 19 pond werd vroeg die ochtend gevangen.
Einde van de middag wist ik op een nette manier mijn vrouw te overtuigen dat ik bij de jongens langs moest. Nouja, ze was druk bezig een weekendje SPA te regelen met de spaarzegels van de thee. Ze merkte er dus niet zo veel van.

Ik kwam rond 19:00 uur aan. Het water lag er rustig bij. Er stond niet veel wind en dan zie je echt alle bewegingen van de vis. Ik keek naar de plek waar de jongens zaten en ik zag de drie tentjes netjes geparkeerd staan. Ik loop langs het water en kom bij de hoek van het water enkele karper zien. Ruim tien karpers zwemmen hun rondje aan de oppervlakte. De vis weet gewoon dat er niemand zit te vissen. Aangekomen bij de stek vertel ik dat er in de hoek meerdere vissen liggen. Opvallend is dat er vele malen minder oppervlakte actie te zien is waar de lijnen door het water lopen.

Ik neem de schade op bij de heren. 1 gevangen 1 verspeeld door denny. Swen 2 verspeeld en paul zit net 3 uurtjes te vissen. In het verleden was de stek in de avond erg productief en hoop dat er nog wat actie komt. Het was pas rond half tien dat de hengel van paul tot leven komt. Na een mooie dril komt er een schub boven water die de 10 kilo grens aantikt. Paul heeft 2 jaar weinig gevist waardoor enkele hilarische momenten voorbij kwamen. Hij wist de slip niet meer te vinden en toen hij hem los had vloog de spoel er bijna vanaf Maargoed, hij heeft even kunnen oefenen.

Bij het fotograferen van de vis viel de knik in de staart direct op. Helaas is het betreffende water, een makkelijk water. Wat inhoud dat er veel beginnende vissers zitten.

Beginnende vissers zijn niet erg, maar het materiaal is niet altijd visveilig. De drie heren hebben de dagen erna geregeld 50 honderdste lijn binnengedraaid.

Onveilige vismaterialen in combinatie met het slechte onderhoud van het water, resulteert in veel beschadigde vissen. Kapotte bekken zijn meer regel dan uitzonderring. En af en toe een bochel of gebroken staart, net als de vis van paul.

Na enkel foto's word de vis richting het water gebracht. Paul is bijna bij het water toen de hengel van Swen vol er vandoor ging. Ook nu verloop de dril goed en er komt een lange schub op de mat te liggen. Na het wegen mag Swen een 24 pond schub voor even vast houden. Ondanks dat het donker is mag de vis na wat foto direct weer zwemmen. Vis zakken daar houden we niet zo van.

Na dit spektakel vertrek ik tevreden richting huis. Het karpervirus begint weer behoorlijk op te laaien en heb spijt dat ik geen vrij heb genomen om bij de jongs te gaan zitten. Onderweg besluit ik woensdag na mijn werk door te rijden om een nachtje bij de jongen te gaan zitten. Ik wordt nog op de hoogte gehouden en er worden nog enkele vissen bijgevangen. Paul weet een oersterke spiegelkarper te vangen van 22 pond.

De werkdag vloog voorbij, en vertrek richting het water. Bij aankomst aan het water besloot ik aan de rechterkant te gaan zitten. Een krap plekje was voor mij.

Snel werden de hengels uitgevaren, de tent opgebouwd en de spullen op hun plek gezet. Na anderhalf uur loopt er een va mijn hengels af en na een dril komt er een klein schubje boven water. Een goed begin.

Bij het instappen in de boot om de lijnen weer op zijn plek te brengen zie ik twee andere vissen met een vol geladen kar aan komen lopen. Ze gaan ook een nachtje vissen en zetten hun kamp op aan de andere zijde van de bossage. Direct voel ik de kansen verkleinen. Nog geen uur erna komt er nog een visser aan die daar weer naast gaat zitten. Ik baal nu helemaal en verwacht geen vis meer.

Rond de klok van half 2, loopt er een hengel af van Swen. Na een mooie dril wist hij een spiegelkarper te landen. Hij had een vreemde gewichtsverdeling. In het achterste deel van zijn lichaam was hij erg dun. Hierdoor kantelde de vis in de weegzak zodat hij vertikaal in de weegzak zat. Ondanks dat een mooie aanwinst.

Zoals verwacht gebeurde die nacht helemaal niets meer op mijn hengels en ook niet op de hengels van paul. Niet raar wij zaten in het midden. En met al die lijnen in het water voor ons een dooddoener.

Vroeg in de ochtend ruim ik alle spullen op. De plicht roept we moeten weer aan de bak. Heb er helemaal geen zin in, maargoed we doen het er maar mee.

Ik loop nog even naar denny en vraag aan hem of hij nog wat heeft mogen vangen. Hij melde dat hij er 1 had van 19 pond. Die jongen is goed bezig. Ik wens hem succes en vertrek richting mijn werk.

Voeren en de malloot, (Blog week 31)

Net terug van de plas en ik beraam al aan plan om volgende week wel een vis te vangen. Aan de stek ligt het niet, alleen heeft het een impuls nodig. Zoals ik vorige week al schreef is voeren misschien de manier.

Toen ik vorige week bollen aan het draaien was kwam ik er pijnlijk achter dat ik een ingredient was vergeten. Nouja het is niet zo’n ramp, ik heb ook zonder dit ingrediënt vis gevangen. Voor ik de volgende lading ga maken bestel ik het ontbrekende ingrediënt. De laatste tijd bestel ik deze via MTC Baits. Ze hebben een fijne webshop, een goede prijs/kwaliteit verhouding en het verzenden is niet schrikbarend duur. Nou genoeg reclame, over naar de order van de dag. Ooit heb ik in een artikel gelezen over boilies die precies dezelfde samenstelling hebben, alleen een andere kleur. In dit artikel beweren ze dat sommige kleuren net iets beter zouden vangen. Reden? Geen idee, mogelijk zit het tussen de oren. De ideale kleur zou rood zijn. Ik heb direct een zak Robin red besteld om een rode kleur aan me boilies toe te voegen. Ik ben benieuwd of dit lukt. (niet dat ik er in geloof maar in Robin red wel)

Plan voor van de komende week wordt dus voeren. Elke dag 1/2 kilo bollen verdelen over 2 stekken. Weet niet of dit te weinig is maar het is een begin.

Op maandag ga ik officieel voor het eerst de bollen te water laten. Ik kies er bewust voor om met de fiets te gaan. Zo kan ik het water in de gaten houden. Je weet natuurlijk nooit.

De stekken liggen er rustig bij en de paar handjes bollen worden naar hun plaats gebracht. Ik blijf nog een tijdje op de stek hangen en bedenk me dat het me misschien meer oplevert, als ik 2 x per dag ga voeren. Moet even bekijken of ik dat kan inpassen in mijn agenda. 2 x voeren betekend ook vaker bollen draaien.

Voor deze week heb ik voldoende boilies om tot vrijdag 2 keer te kunnen voeren alleen de tijd? Ik heb daar toch echt te weinig van. Maar het lukt me toch om de donderdag ochtend nog een paar bollen erin te gooien. De vrijdag is een ander verhaal. Mijn dochter is ziek en dat betekend dat ik de zorg vrijdag voor haar heb. Later op de dag kan ik alsnog naar de plas om te voeren.

D-day

De dag is aangebroken. Ik mag weer vissen! Ik vertrek richting de stek en hoop dat deze nog vrij is. Gelukkig vormt dit geen probleem en kan dan starten met het opbouwen van het karperment. Na een uur staat alles naar wens en ga in de chill houding. Niet veel later arriveert melvin en onder het genot van redelijk koud biertje laten we het donker worden.

De malloot

Toe ik aan kwam op de plas stond er een manneke aan de waterkant. Hij stond daar te staat om na een half uur een brul te geven, gevolgd door kungfu bewegingen. Dat ging zo heel de avond door tot net voor het donker. Hij besloot onze richting op te komen met de vraag of we wat te roken hadden. Hij mocht wel een shagje van me draaien en begon lekker te praten. Ik keek melvin vragend aan?

Wie is die malloot? Hij vertelde dat hij in de bajes had gezeten, in de zelfde gevangenis als holleder. Hij zegt, "Hij is een mietje, ik ken dat soort mensen hij is een mietje" gevolgd door nog zeker 20 keer het mietje verhaal. Alsof we dat de eerste keer nog niet gehoord hadden. Hij kon iedereen in de stad, maar melvin had hij nog niet eerder gezien. En zo ratelde hij nog wel even door. Hij vertelde dat hij een huis had en dat hij deze aan het renoveren was. Als hij klaar was mogen wij ook komen. We mochten komen, als we maar rustig zijn. We mochten snuiven, drinken en ga nog maar even door, als we maar relax waren en iedereen respect toonden. Als afsluiten moeten we hem onze nummers geven dan kon hij ons bellen als hij klaar was. Nouja... Geven?

Spaugen!!

Het is rond de klok van 1 dat ik wakker werd. Ik was misselijk en niet zo zuinig ook. Niet veel later hing ik voorover in het gras te kotsen. Tot 4 uur in de nacht hield ik dit vol. Ik was zwaar beroerd en ik had het de ene keer koud en de andere keer weer verschrikkelijk heet. Na 4 uur dommelde ik weer in. Om half 6 werd ik gewekt door een volle fluiter, ik hanteer de hengel en...... Niets?

Waarschijnlijk heeft een vis mijn lijn gepakt, aangezien ik met slappe lijnen vis is dat voor een vis niet echt moeilijk. Helaas voor mij krijg ik geen actie meer op de stek. Waarschijnlijk heeft er nog een brasem zicht gehaakt (1 piep) op de andere hengel. Maar omdat ik me te beroerd voelde, laat ik de hengel liggen. Bij het inhalen zat de onderlijn flink in de knoop, er heeft wat aan gezeten.

Na enkele uren voor dood te hebben gelegen vond ik het tijd om te gaan. Ik wou maar 1 ding en dat was naar bed. Hopelijk ben ik snel weer opgeknapt.

Bollen, zomer en de SGB (Blog week 30)

Afgelopen zaterdag zijn we terug gekomen van een weekje vakantie. Een week vol met prima visweer, maar voor de gemiddelde vakantiegangen een ware strop. Maargoed, ondanks het weer hebben we het prima naar ons zin gehad. Zaterdag middag ben ik direct gaan inventariseren wat er allemaal nog geregeld moest worden om boilies te gaan draaien.

Ik had alles in huis op de eieren na. Die zelfde middag nog ga ik naar de supermarkt om boodschappen te doen. Boilies zijn in mijn visserij nou eenmaal een belangrijke factor. En het vist zo moeilijk als je niets aan je hair heb zitten.

Op zondag krijgen we een voorproefje van het weer voor komende week. Je zou maar de komende week moeten werken, oja dat ben ik ook. Rond de klok van 12 vertrek ik richting ons club gebouw. Hier heb ik de beschikking over een industriële keuken met alle gemakken. Ideaal voor de thuisdraaier. Voor dat ik naar de club ga, rij ik eerst langs de plas. Even kijken of er nog iemand aan het vissen is. Op het eerste gezicht zag ik niemand, maar door het mooie weer was het er erg druk. In een rustig gedeelte van het meer is een wierveld ontstaan. Vorig jaar had ik er met het mooie weer ook enkele vissen zien liggen. Nu zag ik er weer 1 liggen. Ik moet er toch eens wat mee doen.

Na het bestuderen van de vis vertrek ik richting de club. Bij aankomst zie ik het gelijk. Het gebouw is verhuurt. Verdorie, kan ik nog geen bollen maken. Het gebouw wordt bijna nooit verhuurt op zondag, maar die “bijna nooit” was dus vandaag. Morgen proberen we het nogmaals. Ondertussen is het maandag geworden.

De Werkdag vliegt voorbij en kan dan richting het club gebouw. Voor dat ik er heen ga moet ik toch nog even langs de plas. Als ik het wierveld nader zie ik al een kring dat door een karper wordt veroorzaakt. Ik blijf rustig staan en zie er nog 2 verstopt zitten tussen het wier. Even later zwemt er een van de vissen door een open stuk ik kan zien dat het een spiegelkarper is. Snel maak ik een foto en vertrek naar het club gebouw om bollen te draaien. Na 2 uurtjes heb ik 30 eieren weggedraaid en tevreden vertrek ik naar huis.

Zomers warm

De afgelopen dagen is het lekker warm in Nederland. De temperatuur ligt tussen de 25 en 30 graden en dat neemt ook mee dat het druk is aan de plas. Honderden zwemmers, wandelaars en fietsers genieten van het schitterende weer. Ikzelf ben niet zo gelukkig met de omstandigheden. Ik ben een van de "wel in de zomer werkende kadavers", weg zwetend en oververhit.

Door de warmte weet ik even niet waar ik goed aan doe. Op de grote moeilijke plas of op een volgepropt watertje mijn slag proberen te slaan. Vrijdag komt er een weersverandering, zal deze een trigger zijn voor de bakken om te gaan azen? Twijfel, twijfel en nog eens twijfel. Een goede keuze maken blijft lastig. Dat wordt muntje gooien zaterdag.

Voerboot vs SGB (SpeelGoedBoot)

Vier jaar geleden kocht ik een voerboot, 1 maand geleden was het einde voerboot. God wat mis ik dat stukje schroot. Aangezien de reparatie nog even gaat duren ben ik maar weer overgestapt op de oude vertrouwde zinkende en lekgaande rubber boot. Vandaag naar de blokker geweest en zo'n woeste rubber monster gekocht.

In die vier jaar is er een hoop veranderd, buiten dat de prijs (5 euro omhoog), is ook de kwaliteit verbeterd. De boot heeft nu drie lucht compartimenten. Hierdoor is de veiligheid ook een stuk verhoogt. Als er een compartiment defect gaat onderweg, dan je heb je tenminste nog 1 om de kant terug te halen. Dat is in theorie natuurlijk.

Code geel?

Vrijdagavond verkondigen ze noodweer. Code geel wordt afgegeven. Van mij mag het los gaan ik ga toch zaterdag pas vissen. Ik hoop dat de vis door de verandering los komen en flink gaan azen. Uiteindelijk viel dat noodweer wel erg mee. Een flink regen gebied kwam over maar er zat geen onweer of windvlagen in (althans bij ons dan "foto bliksem radar 27 juli").

De temperatuur zak wel flink, de vrijdag was het nog 30 graden terwijl op zaterdag nog maar 22 graden werd gehaald. Het voelde zaterdag niet echt kou aan, dat kwam doordat er geen wind stond.

Aan de plas.

Zaterdag ochtend sta ik weer vroeg naast het bedje. Mijn dochter is wakker en mijn vrouw mag blijven liggen omdat ik ga vissen die avond. Eerlijk zullen we alles delen, zei iets meer dan ik. Begin van de middag komt mijn vrouw eruit en mijn dochter gaat er terug in. Het is tevens het startsein om wat spulletjes bij elkaar te zetten. Boilies uit de vriezer, 2 nieuwe rigs maken en alles inladen in de fietskar. Waarna ik besluit om een rond te maken over de plas. Aangekomen bij de plas staat er een auto, met twee mannen op een karperstoetje ervoor. Een van hen is een klein hummeltje de fles aan het geven. Aan het water staan hun stokken mooi neergelegd tussen de open gaten die het wier telt. Het zelfde wier waar ik enkele dagen voorheen nog karper heb gezien. Je moet wel erg verslaaft zijn als je met zo'n kleintje de waterkant op zoekt.

Ik vertrek naar de beoogde stek en zie wel enkele kringen van vis activiteit. In de zijarm van het water, zie ik nog iets wat op een vis lijkt zwemmen. Een klein stukje verder zie ik ook nog een dode karper liggen. De vis ligt er al een tijdje, de ontbinding is in volle hevigheid bezig. Niet veel later komt er een bekende aangefietst. Hij kon me melden dat de jongens aan de overkant er nu twee hadden gevangen en net een verspeeld. Dat zijn goede berichten al is het wel dat ze drie weken hebben gevoerd.

Die avond sta ik aan het water, de wind staat gunstig. Ik deponeer het aas op de stekken die mij eerder vis hebben gebracht. In de ochtend ontwaak ik door een frisse bries op mijn gezicht.

Ik heb heerlijk geslapen, maar niets kunnen vangen. Moet ik dan toch gaan voeren om hier wat vissen te vangen? Wordt vervolgt.

Poehee, The spot en meer. (Blog 22 juli 2012)

Poehee, na een jaar van wekelijks een update is het de laatste tijd redelijk rustig op spiegelkarper.eu. Ik kon bijna niets verzinnen om te schrijven. Das wel een raar gevoel. Geen energie om je gevoel, je avonturen, je passie met andere te delen. In die 8 jaar dat ik aan de site werk wisselde het wel vaker. Meestal activeerde mijn schrijf lust na het vangen van een target of tijdens een bijzondere sessie. Ondanks dat we zat hebben meegemaakt weet ik niet waar ik moet beginnen.

Zo het begin is er, maar nu verder. Ik ga gewoon verder waar ik geëindigd ben en dat is bij het thuis komen van een sessie op domain de Pimprez. Ik heb direct een leuke binnenkomer. Er ligt een brief van de karperwereld dat ik fieldtester ben geworden. Niet veel later wordt mijn naam dan ook genoemd in de karperwereld. Heb ik het dan toch voor elkaar gekregen om in een karper magazine te staan.

Het leuke om nog te vertellen is dat ik ook het komende nummer er weer in sta. Maar dan met mijn eigen verslag. En daar ben ik behoorlijk trots op.

In april hadden denny en ik het idee om eens een voerplek te maken. En deze voorlopig aan te houden tot ongeveer juli. De eerste hoeveelheid voer werd na twee dagen erna aan een potentiële stek gegeven. Het was een kleine stek, maar aan een verschrikkelijk mooi gedeelte van het water. Na twee weken waren we zover om er een nachtje te gaan proberen.
Met wat passen en meten lukt het om de hengels en de tenten op de stek kwijt te kunnen. Je moet geen claustrofobie hebben, want op nog geen meter afstand staat de tent van denny. Nog geen uur na het ingooien van de lijnen is het al raak bij denny. Een spiegelkarper van net over de 5 kilo werd zijn deel. Een prima start voor een mooie periode op de voerstek. Helaas dat dachten we, de rest van de nacht werden we bestookt door runs van windes, lijn zwemmers en andere vage gebeurtenissen. Maargoed wat wil je als het gehele water aan het paaien is.
De week erna vertrokken we naar de stek. Ik was al wat eerder vertrokken van huis dan denny en was dan ook eerder op de stek. Bij het naar de stek lopen zag ik het al. Een hengeltop steekt boven het riet uit. Ja hoor een karpervisser die op onze stek zit. Niet te geloven, zo veel werk voor niets. Gelukkig voor ons is het geen nachtvisser en besluiten dan toch volgende week door te gaan met voeren.
In die week is het schitterend weer, en telkens als we gaan voeren zit er wel iemand op de stek. Voornamelijk wit vissers maar toch vet irritant. Na een week vissen we dan eindelijk op de stek. Ook nu duurt het niet lang voordat de eerste vis zich meld. Er volgen die nacht nog 4 vissen en spreken dan over een goed lopen de stek. Ondanks de goede resultaten besluiten we te stoppen met voeren. De pijn van het haasten, de stek die vaak bezet is hebben hun tol geëist.
Wat is het plan? Vraagt Denny. Plan? Er is geen plan? Dit was het plan! In de week erna probeer ik nog met denny een alternatie te vinden. Die vond ik in de vorm van een lelie veld in een rustig deel van het water complex. Het was verder lopen, weinig parkeer gelegenheden dus een top stek naar mijn inzicht. Ik zou er een test sessie gaan draaien. Drie dagen voeren en dan 1 kort nachtje buffelen. Zo gezegd, zo gedaan en voer systematisch op 4 plekken.
De zaterdag erna vertrek ik richting de stek, het was al donker. Na een half uur kom ik op de stek, en wat denk je? Bezet, er ligt een boot precies op mijn stek en zie ook enkele hengels staan. Op dat moment zakte ik door de grond en was in staat naar huis te gaan. Dit kan er ook nog wel bij.

Soms zit het mee en soms zit het tegen. En als het eenmaal tegen zit. Dan zit het tegen. Ik heb de afgelopen 2 weken een reset moment gehad in de vorm van een vakantie. Tijd om na te denken over mijn visserij. Na te denken over alles. Tijd om tot rust te komen en opnieuw te starten. Voorwaarden te stellen en uitdagingen te creëren. We gaan er weer voor!