-- Domain de Pimprez
-- Pech

Verhalen

=> Jaarverslag 2005

Tijdens het schrijven van deze verhalen reeks zijn er bij mij enkele dingen opgevallen. Schrijven is tamelijk saai. Ik probeer mezelf weer terug te plaatsen in de tijd ik zie de gebeurtenissen. De ruimte om me heen veranderd ik proef de natuur ik ruikt het natte gras. Ik druk de pen op het papier..... we zijn van start.

Hilvarenbeek 2005

Zoals elk jaar gaan we naar hilvarenbeek, het was nog wel even moeilijk om een datum te prikken. Denny mijn vismaat die was voor werk in Irak. Gelukkig had hij daar internet en sprak hem geregeld op MSN. Hij vertelde mijn dat hij als hij terug kwam 5 of 6 weken vrij had. We planden gelijk een sessie in april van een week. Tevens vroeg ik mijn neef mee, die wist het nog niet. En Patrick die was gelijk atisjast en de veef van denny richie die vond het ook wel leuk. Een week van tge voren belde Paul op en zei dat hij ook mee ging alleen hij kwam dan een dag later.

Een paar dagen ervoor belegde we een bespreking. Want hoe gaan we het indelen, 5 man dat is nog al wat. Om nou een beetje bij elkaar te zitten valt daar ook niet mee.

De meeste stekken zijn voor 2 a 3 man. De eerste optie waar iedereen goed kan zitten is bij de gastank. 2 bij de gastank en 2 op het meer.

Denny en ik hebben grote molen en kunnen dan aan de overkant liggen zoals het jaar ervoor. Het kanaal zitten ze dan ook wel mooi niemand in het midden omdat er een ingang is naar het meer. Maar wat als het bezet is, dan zouden we de stekken achter op het meer benutten daar zit je wel iets meer uit elkaar maar je zit er zo mooi en rustig. Dat waren de plannen en over een paar dagen hopelijk uitvoeren.

Die zaterdagochtend vertrokken we richting hilvarenbeek en kwamen om 13:00 uur aan. Je moet dan een staplek huren voor een week. De kosten waren in april 250 euro ongeveer voor een week met z'n 5en. Dat komt dan uit op 50 euro de man is niet echt veel geld toch. Oke je eten komt er ook nog eens bij. Zoals elk jaar legt de vrouw bij de receptie ons uit hoe we moeten rijden al zeg dat ik bekend ben erg vervelend. Het zal wel zo zijn dat als ze het niet verteld ze geen salaries krijgt. Nouja een uur later rijden we de poort in. We hadden 2 wagens bij en er mag er maar 1 officeel op het terein. Bij de poort vroeg de bewaking of ik een sticker voor de parkeerplaats had gehad. Die had ik niet gekregen. Ik kreeg een parkeerkaart van hun. Dat bracht me op een idee, we gaan gewoon nog een sticker halen bij de receptie dan kunnen we met 2 wagens op het terein staan. Altijd handig. Gelukkig kregen we die ook nog. Das altijd lekker.

Nog een klein stukje en dan zien we of de stekken vrij zijn. Gelukkig de stek op het meer is vrij. Yes die op het kanaal ook.

Zo opbouwen maar, ik trek mijn foudraal uit mijn bus en hoor een auto stoppen de parkwachter. Zo mag ik jullie vergunningen even zien? Zo dat is snel had nog geen hengel liggen.

Maarnatuurlijk zeg ik tegen hem en loop richting de bus trek de schuifdeur open. Eh, heb je even. Hij licht namelijk onderop. Gelukkig vond hij het zelf ook onzin om dat geheel uit te pakken en hij ging verder met zijn ronde en zou later die dag wel even terug komen. Tegen 16:00 uur was ik klaar met alles opbouwen, de rest was niet al te vlot en ging de eerste hengel al invaren. Ik was net terug om mijn 2de hengel uit te varen zie ik mijn swinger iets zakken. Ik spring uit de boot en pak de hengel en hebbes. De reactie van denny was wat “gegodver nu al” na een leuke dril kwam er nog een aardige karper boven. Na weging bleek deze 21,2 pond te zijn. Mijn vakantie was nu al goed. En we hadden nog 7 nachten. Met vol goede moed gingen we de eerste nacht in. Maar die goede moed werd al snel de kop ingedrukt. De eerste nacht was visloos. Oke we hadden vorig jaar ook bijna alles overdag gevangen, dus we hoopte op meer geluk overdag. De dag was noch rustiger dan de nacht en mijn twijfel begon toe te slaan. Ik had het idee dat we verkeerd zater. Paul ariveerde ook op het park en had zijn auto ook naar binnen gesmokkeld.

De avond was erg gezellig. We waren complete en zaten lekker aan het bier. Onder tussen ging een van richie’s piepers het bleek een brasum te zijn het was zijn 3 al geloof ik. Patrick had er ook al een, die beesten waren wel erg actief. In de 2de nacht ving denny een spiegeltje heel mooi maar wel klein. Hij had hem bewaard voor een foto en natuurlijk om te bewijzen dat hij er een had. Die ochtend had ik even met denny gesproken omdat ik het gevoel had dat we verkeerd zaten. Denny wou nog een nacht daar vissen. Hij had nog wel hoop. We sprakken af om de derde dag er nogmaals erover te hebben. Zelf was ik zeker van mijn zaak. Ook die ochten bleek dat denny en Paul eveneens een brasems hadden gevangen. Terwijl ik meestal de brasumvanger ben. Maar nu kreeg ik de bijnaam “ koos brasumloos” wat ik deze gehele week heb volgehouden.

Die avond had ik die jongens al geinformeerd dat ik van plan was te verkassen naar de achterplas als er niets uit zou komen.

De volgende dag was het voor mijn duidelijk, geen vis meer erbijgevangen ik ga en wie er mee wil die mag mee. De rest was het wel ermee eens.

Aangekomen op de stekken stonden we voor een dilema. We wilden allebij aan de linkerkant zitten. Dan maar even loten het korte houtje was rechts en het lange link. Denny mocht trekken en hij had het korte houtje dat betekende rechts. De spullen weer opbouwen en met de visvinder zoeken, op nog geen 20 meter uit de kant lag een mega school. Denny besloot hier op te gaan vissen. Ikzelf ging naar de overkant daar werd wel vaker gevangen. Nog geen uur nadat we inlagen was het bij mij raak een volle fluiter was het gevolg.

Na een best lange drill kwam mijn 2de karper boven water.
Een karper van het gemiddelde gewicht. Gemiddeld vang je er vissen van 12 tot 16 pond. Die avond tegen een uur of 11 was het weer raak een paar piepen en hangen. De vis voelde log aan. Denny stond al klaar met het net. Alleen ik was zo versuft, dat ik iets vergat. Naast mijn stek lag eren grote boot die varst lag met staalkabels. Je raad het al de vis zwom richting boot, denny waarschuwde nog wel maar horde het waarschijnlijk niet. Pong! Alles af. Oh wat baalde ik zeg, dit was echt wel een mooie vis, en dan verspeelde ik hem. Die nacht ving ik er nog 1 bij. De vis woog een beetje meer dan gemiddeld en heb hem in de bewaarzak gedaan. Na weging de volgende ochtend bleek deze 23,3 pond te zijn. En is na wat foto’s weer terug gezet in zijn element.

De volgende dag had denny het gevoel dat hij ernaast zat en besloot net om de hoek te gaan zitten weer verkassen.

Ik heb daardoor wel respect gekregen voor hem. Ikzelf was het verhuizen wel moe. Maar moet zeggen dat het hem geen windeieren heeft gelegd.

Na een uur dat hij in lag had hij er al een liggen. Een uur of 3 erna weer een. Ikzelf had er ook nog 1. Met de stand 4-3 voor mijn gingen we de nacht in. de rest van onze groep had wat minder geluk het wou niet echt lukken ze hadden nog niets. Alleen richtie had er een kunnen hebben maar die sloeg mis, helaas. Die zelfde avand liep denny mij op te fokken dat hij mijn morgen wel zou verslaan. Ik nam de uitdaging wel aan, een wedstrijd is het natuurlijk niet echt je moet ook een beetje geluk hebben. En blufte natuurlijk dat ik dat hij alvast mocht gaan opruimen omdat hij nu toch niet meer ging vangen.

De nacht ging voorbij en tegen 6 uur kreeg ik een aanbeet, evenlater lag er een vis op de mat nummer 5. net nadat ik de vis terug zetten weer een aanbeet maar dan op de andere hengel weer een zakker komt omdat de vis het dieppe in gaat en dat “gaatje” was maar 14 meter diep. Nummer 6 was een klein spiegeltje wel een mooie vis. Ik ben weer mijn bed ingesprongen en zou die hengels na mijn ontbijt weer inleggen.

Ook omdat de afstand van waar ik lag zo groot was dat alleen uitvaren bijna onmogelijk was. Maar veel slapen deed ik niet een half uurtje erna stond Paul voor mijn tent met een vis. En vroeg aan mijn of ik wat foto’s kon maken hij woog 14 pond niet groot maar wel een zwwer donkere Spiegel. Na wat foto’s ben ik gelijk maar koffie gaan zetten want slapen komt er toch niet meer van.