-- Domain de Pimprez

Verhalen
Jaarverslag 2005 deel 4

Bonus

Grrr. Nummer B8 grrr. Nummer G55. BINGO!!!!! Ja, we hebben een winnaar. De bonus kaart is vol. Klinkt het vanuit de kantine op de camping. Bonus tja, en wat win je dan, een geld prijs. Ik kan me er niet warm op lopen voor zo’n potje bingo. Ik ga liever vissen, dan maak je ook kans op een bonusvis.

De week erna maak ik me weer gereed voor een sessie op de plaatselijke plas. De hele kar vol geladen en rijden maar. Ik moet wel zeggen dat het weer een stuk gunstiger is dan 3 weken geleden.

Toen was het te warm om jezelf te verplaatsen. Maar nu een goede bries met temperaturen van rond de 20 graden.Toen ik aan kwam op de plas zag ik al redelijk veel vissers zitten.

Hé, die heeft er een even kijken. Het was een Spiegel van ongeveer een pond of 22. Deze hadden ze niet gewogen omdat deze van zijn broer was en die was even naar huis.

Met een goed gevoel ging ik richting mijn favoriete stek. Terwijl ik hem nader zie ik een tent opdoemen. Verdikkie, dat is nou jammer. Waar ga ik nu eens zitten het is nogal druk. Ik rij enkele keren heen en weer. Maar kan niet echt een keuze maken. En besluit terug naar mijn eerste keuze te gaan en ga dan wel even vragen waar ik heen kan vissen.

Bij die jongens aangekomen vraag ik of ze er een probleem mee hebben dat ik naast ze gaat zitten. Dat hadden ze gelukkig niet.

En gelukkig lag die jongen ook nog eens voor de kant te vissen. Ik kon het hele meer afvissen als ik dat zou willen.

Ik ga aan de gang en zet mijn spullen op. De hengels lagen om een uur of 5 op hun plaats en nu maar wachten. Aangezien ik langs een fietspad zit kom je ook nog eens iemand tegen. Een kennis is de hond aan het uitlaten, en we raken in gesprek. Het was wel gezellig en werd ondertussen al donker. Net voordat de zon geheel verdween, een knoert harde run. WHO die had ik niet verwacht ik pakte de hengel en ja hangen. Die jongens kwamen gelijk aan lopen die hadden natuurlijk die run gehoord. Een van hen was zo vriendelijk om zijn waadpak aan te doen en de vis te scheppen na een fikse dril komt er een dikke Spiegel boven.

Wat een monsterlijk mooie vis. Meteen wegen en de unsternaald stopte bij 29,2 pond. Drie ons te licht, anders had ik een dertiger en die had ik nog niet op dat meer. En ben daar al 4 jaar mee bezig. Het was zeker een mooie vis daar was niets over te zeggen.
De vis gaat zo de bewaarzak in en morgen laat ik een paar vrienden komen om de vis op de foto te zetten. Denny mijn vaste vis maat was natuurlijk ook van de partij en kon hem overhalen om ook nog een nacht mee te vissen. Die middag arriveerde hij met zijn spullen. Het was prima weer om lekker te zitten in de zon maar de wind die er stond was erg fris. Dit bederft voor mijn niet de pret met zo’n vis maakt ik me niet meer druk en ga daarom dan ook voor de bonus vis.

Het liep tegen 5 uur aan, het was denny zijn beurt om eten te halen dat doen wij op wissel toer ( is wel zo eerlijk).

Denny was een kwartiertje weg en een mooi geluid kwam tot me. Een rustige oploper, ik pak de hengel en voel de weerstand van de vis direct. Deze vis voelde minder log aan.

Toen ik de vis voor het eerst zag, dacht ik dat ik het verkeerd zag. Een rijenkarper, dat vang je ook niet elke dat. Toen de vis nogmaals draaide wist ik het zeker een rijen. Even later gleed het net onder de vis, deze was zeker kleiner maar zeker de moeite waard. De kleur vond ik ook zo bijzonder, bijna zwart. Ik hoopte dat deze de 10 kilo grens zou halen en dat deed hij gelukkig ook 20,3 pond. De bonus die ik echt als bonus zag. De vis ging de bewaarzak in, omdat Denny zo terug zou komen. Dan kon hij gelijk foto’s maken.

Niet lang erna kwam Denny aanzetten met het eten. Ik vertelde hem dat ik een rijen had gevangen.

Vol ongeloof keek hij me aan. Eerst eten anders is het koud en dat is natuurlijk zonde.
Gelijk na het eten hebben we foto’s gemaakt.

Het was voor mij echt een ervaring, op dit water zitten wel erg veel mooie vissen alleen het blijft er moeilijk vangen en nu had ik er al 2 met een goed gewicht ook nog. Wat een bonusvis. Het uitvaren was zo gebeurd wand de wind was gaan liggen net als de avond ervoor. Is echt wonderlijk overdag waai je bijna weg en s’nachts geen zuchtje wind.

Om 10:30 bleek mijn bonus kaart nog niet geheel vol te zijn, een knalharde run teisterde mijn oren. Ik pak de hengel en BINGO. Na een fikse dril en een keer vast aan een opstakel kwam er een vis boven. Het was donker en zag niet wat er in zat. Denny melde me dat het een Spiegel betrof van een aardig formaat. De vis werd gewogen en de naald bleef hangen op 26 pond. Wat een weekend en wat een vissen. Wat een weekend 3 vissen terwijl ik er eigenlijk geen verwachte.

De volgende ochtend hebben we de vis op het gevoelige materiaal gezet en in zijn element terug gezet.

Verder hadden we niets meer erbij gevangen, zelfs Denny bleef visloos zonde hoor ik gun het hem wel maar zit hem niet zo mee.

Ooit op een dag heeft hij het geluk weer aan zijn kant staan, dan zal hij mij weer voorbij streven. Het is net de bonuskaart van de bingo op de camping als het lot je mee zit ga je met goud naar huis, of natuurlijk belangrijker je bonus vis.