-- Domain de Pimprez
-- Pech

Verhalen
=> De Bolle

Hoe is het begonnen vragen jullie je af. Hoe kan je binnen een jaar een dikke 30 er vangen! Terwijl je dit jaar pas echt serieus ben gaan vissen.

Belgie's water is niet vies. Ik begon pas echt serieus met vissen in de week dat ik Rens heb leren kennen, tijdens een weekje Hilvaren. Het bleek een week om nooit meer te vergeten.
In die week heb ik veel geleerd, veel tips van ome Rens die zeer praktisch waren. En zeker om niet meer te vergeten. Deze tips kwamen goed van pas op het België’s water.

Die avond daar voor 5 oktober zat ik bij Rens thuis. Rens heeft zo nu en dan accu’s over die precies geschikt zijn voor een fish founder. Tijdens een drankje liepen we te dolle over dikke vissen. Ik zei hem dat ik het weekend zijn record even zou gaan verbrijzelen. Rens zijn opmerking kwam er op neer dat ik nog maar even moest gaan dromen.
Het begon in het weekend van 1 en 2 oktober 2006 had ik een hengelsportbeurs in Mechelen in België. Op de weg daar naar toe, kwam ik een aantal mooie meren tegen. Op de terug weg naar huis kwam ik er weer langs. Het had mijn aandacht al op de heenweg en besloot enkele meren te gaan verblijden met mijn bezoek. Ik had de keus gemaakt. Nu alleen nog mijn vismaat overhalen. Die was verrassend genoeg wel in voor een sessie in België. We planden de sessie op 7 t/m 9 oktober 2006. Vandaar dat ik even bij Rens op bezoek ben geweest.

Vrijdag 6 oktober zat ik helemaal in de stress. Ik kreeg geen vrij. Ik bleef dus maar hope dat ik op de stek kon gaan zitten, die ik die week daar voor had uitgekozen.

Gelukkig ben ik altijd om half 3 klaar met werken klaar.

Jammer rond 5 uur kwam ik aan op mijn stek in de gietende regen, maar dat deerde me allemaal niet meer. Ik zag dat mijn stek nog vrij was daar was ik al erg gelukkig mee. Eerst alles stuk voor stuk uit geladen daarna mijn tentje op bouwen en op mijn gemak mijn hengels klaar maken. Vervolgens het waterpak aan, waar dat goed voor was weet ik niet ik was toch al verregend. Uiteindelijke lagen de hengels uit. Ik kwam er ook achter dat het uitlopen niet echt werkte het liep ineens zo erg af dat ik toch moest werpen. Maar dat was nog niet alles er lag ook ontzettend veel wier.

Dus ik dacht ja wat nu zo vang ik nooit een vis. Bij elke worp nam je 3 kilo wier mee. Ik belde me maat op die kwam later dan mij. Hij zou de boot op gaan halen. Mijn vismaat kwam rond een uurtje of half 2 s’ nachts aan. Ik heb hem geholpen met zijn tent en hengels klaar zetten, een biertje erbij. Je kent het wel. Een echte vis maat.

Vervolgens de boot opgepompt en de fish founder aan gesloten. Lijnen uit gevaren. Oké klaar. Voor mijn gevoel lagen mijn lijnen niet lekker. En heb ik al me 3 de lijnen het water uit gehaald. Als de lijnen dan toch binnen liggen ververs ik het aas ook maar even. De fish founder is redelijk gedetineerd en kan zo wier loze plekken opsporen. Uiteindelijk vind ik na 10 minuten varen een wierloos stuk op nog geen 6 meter uit de kant. Een mooie plek gevonden van 3,2 meter diep en wier loos. We dronken nog wat biertjes en doken ons dok in.

Het was al rond 3 uur s’ nachts. Veel rust kreeg ik niet om 06:05 kreeg ik een fluiter, en een goede fluiter. Ik sprong uit me bed om me hengel te pakken hoe ik zo snel beneden ben gekomen vraag ik me nu nog steeds af. Maar in ieder geval ik had mijn hengel. Uiteindelijk na 30 minuten kwam de vis bij de kant maar we zagen nog steeds niet of die groot was of niet. Uiteindelijk schepte me vismaat met veel gevloek. Want hij vond mijn schepnet weer te groot om een vis mee te schepen. Dus hij begon op zijn manier weer te vloeken en te tieren. “Dat kloten schep net van jou, ik pak meer wier dan vis”.

Uiteindelijk zag ik alleen de lengte van de vis, en ik vond hem niet bijzonder groot. We schatte het gewicht op een pondje of 25 a 26, maar ik had nog steeds niet zijn buik gezien. Ik pak mijn weeg zak en weegschaal. We leggen hem met het schepnet op de onthaak mat en wat me toen is over komen. Heel het park heeft geweten dat ik een dikke 30+ had. Ik besef het nog niet echt, zo’n vis daar droom je van.
Terwijl ik weer op aarde land, stop ik de vis netjes in de bewaarzak. Ik controleer de knoop nog eens want voor je eigen record vis is een goede knoop nooit goed genoeg. Ondanks dat de knoop zo vast als een huis zit kan ik de slaap niet vatten. Er is toch een soort vrees dat de vis ontsnapt. Eindelijk werd het licht en konden we foto’s maken. De vis woog 18,3 kilo en besefte dat deze zeker een dikke dertiger was.